• Det lyder næsten frækt... Men har I hørt om Pi-Hole?
    Et program der virker som et DNS sinkhole til at fjerne reklamer og tracking.


    Det bliver anbefalet at køre det på raspberry pi, af hensyn til størrelsen og strømforbruget, da det jo er en always on maskine.


    Den skal modtage DNS trafiik og reroute det til tomme domæner, så man undgår tracking og reklamer på de maskiner DNS serveren har kontakt til på ens netværk, lige meget om det er et smart tv, tablet, telefon eller pc.


    Nok snak...


    Jeg har lige kigget på det og jeg kan bygge en awesome Raspberry Pi computer for omkring 1000 kr inkl sd kort, strømforsyning og kablet net forbindelse.



    Spørgsmålet går på:


    Er 1.000 kr det værd at have et mere neutralt netværk, uden tracking, uden reklamer og måske øge et par MBPS i hastighed??


    Det er jo ikke fordi jeg egentlig klikker på de der adds, de er der jo bare....



    Så jeg er faktisk lidt i tvivl om det giver mening at gøre det...


    ?(

  • Nu vedjeg ikke hvor du har kigget efter kits, men 1000 kr er meget at give, især siden de grundlæggende starter kits ligger i ca. 500 (pi 3) til ca. 700 (pi 4 med max RAM) på raspberrypi.dk.


    udover de kits skal du bare bruge et LAN kabel :)


    Medmindre du vil have 7'' touch skærmen med eller et meget solidt kabinet, er 1000 kr ret meget at give for en pi :)


    Kender godt selv pi-hole og har testet det hos mig selv en kort overgang siden jeg alligevel har nogle pi's liggende... IMO er det ikke helt så godt som en adblocker i browseren som fx. uBlock der også fisker reklamerne fra youtube videoer. Ad-blocker warnings trigges også nogle (men ikke alle) steder.


    Pi-hole kan også sløve hastigheden ned, i hvert fald hvis man smider det på en pi 2, og den kan i det hele taget trække ned i hastigheden hvis der er mange klienter og meget http trafik der skal igennem den.
    Nethastigheden øges heller ikke markant - der hvor adblocking er godt, er til at slække lidt på CPU- og RAM-forbrug lokalt på computeren, og holde ustabile/ufærdige scripts væk fra browseren (= mindre crashing).
    Ad-scripts er tit noget ral når det kommer til stykket :D
    Men ift. fx. uBlock plugin'et gør pi-hole ikke det store...


    Om lige det er 1000 kroner værd? IMHO er svaret nej. På den anden side er det dog værd nok at prøve om det fungerer til dit brugsmønster.... hvis ikke, så har du trods alt en pi i baghånden der kan bruges til så utroligt meget andet ^^

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Nu vedjeg ikke hvor du har kigget efter kits, men 1000 kr er meget at give, især siden de grundlæggende starter kits ligger i ca. 500 (pi 3) til ca. 700 (pi 4 med max RAM) på raspberrypi.dk.


    jeg kiggede netop på en komplet pakke med det hele og en pi 3 B+ fordi den har indbygget lan
    kan se at en pi zero og strøm adapter går for ca 250 og så en net adapter oveni til ca 150, så 400 kr totalt kan det også gøres for - hvis man indregner at lave en alternativ kasse (pi zero kan være i en af de mellemstore tændstikæsker) og så har jeg sikkert et udemærket micro sd kort liggende et sted...


    er dog imellemtiden kommet i tanke om at jeg allerede har en intel atom maskine stående der lige pt ikke laver noget, kunne jo teste det ud på den uden at smide nogen penge efter det




    ---noget helt andet, den signatur du har, er det virkelig din pc i 2019? der lyder ret vildt hvis det er sandt, saftsusemig længe siden de dele var nye

  • jeg kiggede netop på en komplet pakke med det hele og en pi 3 B+ fordi den har indbygget lan
    kan se at en pi zero og strøm adapter går for ca 250 og så en net adapter oveni til ca 150, så 400 kr totalt kan det også gøres for - hvis man indregner at lave en alternativ kasse (pi zero kan være i en af de mellemstore tændstikæsker) og så har jeg sikkert et udemærket micro sd kort liggende et sted...


    Pi Zero er for svag til formålet... dens specs modsvarer ca. den første model af de normale Pi's. Pi-hole kræver mindst en Pi 2 :)
    Mit forslag til butik sælger kits der indeholder alt, dog minus et LAN kabel... jeg mener dog at du kan fravælge ting i kittet du ikke vil have - fx. SD-kortet.
    Deres medfølgende SD-kort er dog forinstalleret med NOOBS... om NOOBS har image af Pi-hole kan jeg ikke lige huske, men hvis det er kommet med i NOOBS, kan du installere pi-hole med blot et par klik... efter du har sat din Pi til internettet. Den anden fordel ved NOOBS, er hvis du kommer til at lave ged i den installerede linux distro, kan du meget hurtigt lave en re-deploy :)


    Alle regulære Pi's har ethernetstik, men Pi 3 og 4 har indbygget wifi og bluetooth. Wifi delen i sig selv er ret god ^^



    er dog imellemtiden kommet i tanke om at jeg allerede har en intel atom maskine stående der lige pt ikke laver noget, kunne jo teste det ud på den uden at smide nogen penge efter det


    Atom CPUen er en lille tand hurtigere i nogle opgaver end Pi's ARM CPU... den sammenligning har jeg dog kun lavet i forhold til mediebrug og små spil... men det kan også have at gøre med at x86 programmer på Linux typisk er noget mere "modne" end deres ARM-ports... VLC player er et godt eksempel.
    Den indbyggede GPU er dog noget hurtigere i en Atom, frem for GPUen der er i Pi'en



    ---noget helt andet, den signatur du har, er det virkelig din pc i 2019? der lyder ret vildt hvis det er sandt, saftsusemig længe siden de dele var nye


    Det er en af dem.... faktisk min Windows 98 retro gamer maskine som jeg mest bruger til DOS spil & co. :D
    Det er den samme jeg brugte som eksempel i første del af min retro-guide
    Jeg har dog mest sat specs ind fra den maskine for at tage lidt pis på de store, "ornli syge" gamermaskiner der ellers popper frem i folks sigs 8)
    Jeg sidder normalt ved min alm. desktop (i5 8400/8 GB/GTX1060) eller ved min laptop (i7 q6700/16 GB/GTX1060)...
    Det er da hvis ikke jeg roder med retro-maskinparken med maskinen ovenfor og hvad jeg so far har smidt i retro-guide-serien... eller min c64 eller c128DCR :D ^^

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Jeg ved godt det er et lidt sent indspark men:


    Hvad med at overveje en full-blown pfsense installation?


    Den er trods alt noget mere alsidig end Raspberry Pi med Pi-hole.


    Du kan få den til at opføre sig som et Pi-hole ved at bruge Pi-holes blockliste.



    Fra nyt vil det nok koste lidt mere, men det skal jo grundlæggende være et ITX board med 2 ethernet porte og en eller anden CPU onboard, f.eks. noget Celeron eller Pentium.


    Jeg bruger selv pfsense med div. blocklister, og det fungerer til UG, min er dog virtualiseret, da jeg har en kraftig maskine der kører pfsense, NAS mm.


    Jeg synes bare 1000kr er meget, når du kan få et meget mere fleksibelt system for bare en lille smule mere, eller brugt uden at ofre mere.

  • Internettet ser ikke ud til at være helt enig med dig, Foxx. Altså ift. at Zero skulle være for lille. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |