Billig støjsvag windows-server til privat brug.

  • Hej alle sammen,


    Jeg er på udkig efter en server til privat brug.


    Den skal være så billig som muligt, støjsvag, og skal køre i døgndrift, så må ikke bruge meget strøm.


    Jeg har tidligere brugt en laptop til det, hvor jeg omformede de 5v til 12v og monterede storage gennem det, men blev træt af det, dens blæser var træls og cpu var fra før 2010.


    Så længe mulighederne i serveren er der kan jeg godt tilpasse den til mine behov.


    Nogen der har nogle idéer? Det må gerne være totalt bottom shelf så længe det ikke går ud over overførselshastighed og dag til dag operation.


    Jeg kan forresten selv samle hvis i har idéer til enkeltdele, og også lave kabinettet om nødvendigt.

  • Det er billigere end jeg havde regnet med for en samlet løsning. Tak.


    Jeg er stadig interesseret i forslag til selvbyg. Selv brugt hardware er ok så længe det er virker, er lydløst og inden for specifikationer.

  • Kan vouche med for Proliant'en.... De er rigtig fine maskiner. Husk dog den ikke kommer med windows-licens... hvis du ikke har en i forvejen, skal det lige lægges oveni ^^. Den kommer heller ikke (så vidt jeg ved) med harddiske, så dem skal du nok også selv fylde i.
    Til skærm har den dog "kun" VGA-tilslutning, hvilket kan blive et lille problem hvis du er gået videre fra VGA.... dog kan sådan en skærm ofte findes billigt (50-100 kr.) på genbrug :)


    Mht selvbyg er det nok begrenset hvor "convenient" man kan gøre kabinettet... men en god server kan laves fra alt, og som du har gjort, en laptop.
    Det kommer dog an på hvad du skal bruge den til... Der hvor du skal satse mest er på en relativ hurtig CPU, hurtige/godt med RAM (til evt. caching) og hurtig storage. GPU og resten er faktisk underordnet hvis maskinen skal køre "headless".


    Let/medium web- og filhosting kan klares på stort set alt. Selv en NUC, en NAS eller en Raspberry Pi kan håndtere langt det meste uden stort fald i hastighed. De to sidstnævnte er dog mest begrænset til Linux...
    Raspberry Pi har dog en udgave af Windows 10 (IoT) til sig, og kan du programmere bl.a. C#, er den nem at tilpasse ved fx. at sætte lidt web-frontend op til de formål man skal bruge...
    Vil du gå SoC-vejen med x86, kan en Udoo x86 ultra måske være noget. De koster i omegnen af 2000 kr. men giver mulighed for at tilslutte en m.2 disk, en SATA disk eller et mikro-SDkort hvis de 32 GB indbygget storage ikke er nok. Udover den windows-kompatible del, har den også en indbygget Arduino, så du kan styre elektronik direkte fra den. Mouser.dk har alt til den hvis du går efter en ultrakompakt løsning...^^


    Til til let videostreaming og TV kan en stor i3 eller i5 nemt klare arbejdet sammen med min. 4 GB RAM og en gd 7200 RPM harddisk eller en lille SSD. Min egen TV-server med tvheadend og xubuntu er en gammel 2xxx serie i5 med 4 GB RAM og en gammel 64 GB SSD, og bruger bare den indbyggede GPU. Maskinen er en lettere ombygget HP pavillion der er en 10 års tid gammel nu ^^.


    Med selvbygget og stille kan du stile efter:
    CPU: Faktisk alt. Skal den bare bruges hjemme til fx streaming, kan du sagtens slippe afsted med en lille 4-kernet i3 eller tilsvarende AMD. Gå efter så lav TDP som muligt og indbygget grafikkort. Skal du bruge den til VMs eller lignende, så mindst en i5 eller tilsvarende og så mange kerner/tråde du kan få fat på.
    CPU skal skaleres efter hvor mange du forventer tilgår maskinen, og/eller antallet af virtuelle maskiner.


    CPU-Køler: Gå efter stor blæser, og gerne med en blæser der har 4-pins/PWM tilslutning så computeren selv kan skrue ned. Det gælder både køling på luft og vand. Intels stock køler er forholdsvis stille (en sagte brummen), men det er muligt at få bedre løsninger. Gå efter så lav RPM på blæseren som muligt :)
    Zalman FX100 kunne være et bud på en passiv køler der også kan følge med lidt større processorer. Kenneth herindefra har haft den unboxed :)


    Kabinetkøling: Afhængigt af kabinettet og hvor kraftig hardwaren skal være. I den lave ende (til lette "husopgaver") er det ikke engang sikkert at det er nødvendigt. Gå igen efter 4pins/pwm hvis du har brug for det, så bundkortet selv kan justere efter behov.


    Bundkort: Gå efter et bundkort med godt med SATA tilslutninger og/eller en m.2 tilslutning. Hvis du vil have plads til ekstra mange harddiske osv. så skal bundkortet gerne mindst have 1-2 PCIe x4 porte eller større. mATX bundkort tilbyder gerne to porte, mens full ATX kan levere 3-4 porte der opfylder kravet. Med rigeligt store PCIe porte vil du kunne udvide med SATA/SAS controllere efter behov. og du kan tilslutte et sted mellem 16-20 SATA enheder hvis du fylder i med controllers.


    RAM: 4-8GB er oftest nok til en lille hjemmeserver. Hvis du bruger maskinen til web- og databasehosting, kan du dog drage stor fordel i at udvide til 16, 32 eller enddog 64 GB da databaseprogrammer kan bruge RAM som cache. RAM kommer helt an på hvad og hvor meget maskinen skal hoste. Du kan fint sigte efter kvantitet frem for kvalitet på det punkt. I serverbrug er det mængden der tæller i sidste ende, ikke så meget clock eller timings.


    Grafikkort: Medmindre du skal bruge serveren til noget GPGPU/CUDA/OpenCL-relateret er CPUens indbyggede grafikkort længe nok. Det gælder især hvis serveren bare kører "headless", dvs. uden skærm, tastatur osv tilsluttet. For at bruge indbygget GPU skal bundkortet bare have den rette skærmtilslutning.


    PSU:Der findes en del "silent" PSU'ere derude. Modeller som fx Corsairs AX-serie holder fx. blæseren slukket medmindre de overskrider en vis tærskel (på AX's: 60% belastning). Uden dedikeret GPU kan du slippe afsted med 3-400W uden problemer, og i den klasse kan du også få rent passive PSU'ere.


    Lagring: Brug en lille (min. 128GB) SSD til Windows og vigtige programmer der skal boote hurtigt. Storage kan du selv bestemme om det skal være HDD eller SSD. Med harddiske; gå efter mindst 7200 RPM, med så stor cache som muligt (min. 32-64 MB). Hold dig fra "green" harddiske, der lukker ned når de ikke bruges.... Harddiske der er lavet med NAS-brug i tankerne (fx WD Red) er en god løsning.


    For 3-4000 kan du nok sagtens få bygget en fin server sammen... selbyg giver selvfølgelig mulighed for at spare mere ved at bruge genbrugsdele. Er du heldig, kan du finde en god maskine på genbrug eller refurbished og evt. ombygge den efter dit behov... ;)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Kig efter en brugt Gen8.


    Har selv sådan en i brug til Plex med opgraderet CPU til Xeon.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • jeg har faktisk allerede en billig windows server, min er en HP Z220 jeg har ombygget lidt så der var plads til lidt bedre køling og en harddisk mere. Der er ret mange ældre HP maskiner på eBay, min købte jeg i tyskland for omkring 1500 kr og har så tilføjet 2 harddiske jeg havde liggende fra en tidligere maskine.


    jeg kan klart anbefale det, men det kan være lidt en kamp at skrælle en masse lag af windows 10 så den bliver "server" egnet