Erfaringer med AMD grafikkort?

  • Tænker mit næste kort skal være AMD, da:

    • Freesync nok virker en del bedre sådan. Min nuværende skærm skulle være understøttet med Nvidia, men det glitcher meget.
    • Jeg har ikke haft et siden 2010, da de hed ATI.


    Nu har de jo 5700 XT, og det ser jo meget lovende ud. Dog føler jeg, at de kun har haft et meget lille marked i lang tid, som hovedsageligt byggede på midrange kort, der hele tiden blev refreshed.


    Hvor gode er de overhovedet til at supportere deres kort?
    Får jeg tonsvis af software updates med optimeringer til de nyeste spil, eller bliver min oplevelse bare ringere end hvad jeg er vant til der?

  • Har haft AMD kort siden. Bruger ikke freesync, men support på drivere osv har skam IMHO overhalet nVidia - også til Linux & co. AMD er også begyndt mere at arbejde sammen med open source verdenen og udgiver en del af deres driverkode åbent. Koden til Navi kortene var fx. allerede ude til review omkring marts/april.


    Markedet har godt nok været lille på gamerfronten, men inden for *coin miner community har de været ret store... bl.a. fordi de er mere strømbesparende end nVidia kort i forhold til deres ydelse...


    Man har i hvert fald tidligere kunne få Steam til automatisk at opdatere AMD drivere for en. Og man kunne sætte det til at være fuldt automatisk uden bøvl. Finder Steam et AMD kort, kan man under "steam" menuen vælge "Update AMD graphics drivers"


    Kan dog kun rapportere indtil 2018, da jeg er på konkurrenten nu . :whistling:
    Jeg sad tidligere på et R9 270X, som funkede upåklageligt i både Windows og Linux. Driverne, synes jeg selv er noget mere ustabile på nVidia fronten... og updates er imo kun besværet af geforce experience appen (login for at hente drivers? seriøst?), hvor, som sagt, Steam kunne klare det på AMD fronten uden nykker og notifications medmindre man vil have det.


    tl;dr: AMD drivers opdateres ofte, men processen er mindre irriterende og mere ligetil end hos NVidia ^^

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Det er noget tid siden, jeg havde AMD, men jeg synes altså ikke deres drivere havde flere problemer eller var for længe om at komme ud sammenlignet med Nvidia.
    Jeg har løbende skiftet mellem AMD og Nvidia, så rent historisk mener jeg selv jeg har et godt indtryk af hvordan de har klaret sig gennem tiden.


    Full disclosure: Jeg er ikke typen, der sidder og spammer F4 når nye spil udkommer, for at få de seneste drivere MED DET SAMME. ;)


    Udover en periode hvor AMD havde microstuttering ved Crossfire, så har jeg ikke oplevet at de var mærkbart bagefter på driverfronten.


    Jeg er irriteret over at man skal bruge login for at hente Nvidia drivere, så hvis man stadigt slipper for det, så er det bestemt et plus i min bog.


    Udsnit over de kort jeg har haft:
    DT:
    Geforce 2, 4, Radeon 9500 Pro, Geforce 7800 GT/SLI, 8800GT/SLI, Radeon HD5830, GTX480, HD5970, HD7950 Crossfire, GTX 1080, 1080 TI
    Laptop: Radeon 9000, Geforce 8400GS, GTX470m, GTX980m/970m/950m/150mx

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H


  • Du behøver da ikke login for at hente nvidia driver. Du kan da bare hente dem fra deres hjemmeside.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Jeg er irriteret over at man skal bruge login for at hente Nvidia drivere, så hvis man stadigt slipper for det, så er det bestemt et plus i min bog.


    Det skal vist forklares?


    Det er ofte nødvendigt at hente nVidia's "Geforce Experience" program for at hente drivere (specielt ved ny installation af Windows), og den kræver at man har en nVidia konto og logger ind med den for at få lov at hente driveren.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det er ofte nødvendigt at hente nVidia's "Geforce Experience" program for at hente drivere (specielt ved ny installation af Windows), og den kræver at man har en nVidia konto og logger ind med den for at få lov at hente driveren.


    Dette er i hvert fald den oplevelse jeg har haft.


    Hvis I andre kan uden, så må jeg vist hellere kigge igen, så jeg evt. kan slippe for irriterende login. :D

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Dette er i hvert fald den oplevelse jeg har haft.


    Hvis I andre kan uden, så må jeg vist hellere kigge igen, så jeg evt. kan slippe for irriterende login. :D


    Jeg henter altid nye driver her fra https://www.geforce.com/drivers


    Det eneste man skal hente nvidia experience for, er automatisk opdatering og shadowplay.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • I teorien ja - Men du ender ofte med at når du har hentet driver fra hjemmesiden og kører den, så vil den ikke installere, fordi den ikke passer med hvad den mener du har monteret i PC'en.


    Dette kan skyldes at ens Windows 10 er på for gammel en version, men det kan også ske selv med nyeste Windows opdatering, og så er du tvunget til at hente Experience og lade den finde den driver den mener den skal bruge første gang, og derefter kan du så typisk fjerne programmet og fortsætte som normalt.


    Jeg støder ofte på denne, når jeg bygger Gaming PC'er fra bunden.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Geforce Experience er i princippet er fint program, men at det kræver et login er bare super irriterende. Jeg har brugt trashmail.ws til det flere gange end jeg kan huske.
    Endnu en af grundene til, at jeg vil prøve mig med AMD.
    Ja, jeg kan sagtens hente Nvidia manuelt, men i 2019 synes jeg altså, at det burde foregå automatisk, og det vil jeg ikke lave en bruger for.

  • Experience er god convenience, men så ikke meget mere. Det er ikke altid, at de nyeste drivere lander i Experience så man kan komme ud for at vente længere tid.


    Derudover så er deres ingame overlay mega forstyrrende, men det kan selvfølgelig slåes fra.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless