NAS forbindelse.... eller mangel på!

  • Jeg har de sidste måned eller halvanden haft problemer med min NAS, en aldrende Synology DS-408. Den er ikke rørt, opgraderet eller nulstillet/initialiseret så den er ikke syndere, tror jeg. Men jeg kan ikke komme i kontakt med den via NETVÆRK i Windows Explorer. Jeg får bare at vide der ikke er kontakt til enheden. Jeg kører Windows 10, lige nu version 1809, build 17763.316, men jeg har haft formatteret mine computere, både min stationære med den licens der hører til den og min nye Lenovo IdeaPad 330 med separat tilhørende serienummer med to forskellige version er af Windows der startede noget lavere end 1809. Jeg har endda i frustration købt en ekstra NAS, en QNap TS-112 fordi jeg var overbevist om det var min NAS der var fejl på. Jeg kan ikke få kontakt gennem netværket, hverken til Synology'en og Synology Assistant eller QNap med QFinder Pro. Jeg kan derimod godt komme i kontakt OG overføre film og musik til dem begge via IP adresse og FileZilla FTP, og kan se dem i browseren og logge på webinterface via deres IP adresser. Nogen gode bud på hvorfor fanden jeg ikke kan se dem og overføre til dem uden at skulle bruge FTP? Jeg kunne indtil for ca. 6 uger siden godt overføre til dem i Windows Explorer, men hastigheder omkring 45 MB/sek... Min internetudbyder, KvikNet, siger de ikke har lavet op på routeropsætningen derindefra. Jeg har endda for en sikkherheds skyld fået tilsendt en ny Inteno router der var v 1.2 hvor den gamle var v 1.1.
    Nogen gode ideer??? Be' om??

  • Hej.
    Det lyder som samme problem jeg havde med min aldrende Buffalo-NAS.
    Det viste sig af være SMB1, der nu pr. automatik er disabled.
    Prøv at gå i "Slå Windows-funktioner til eller fra" og sæt hak ved SMB 1.0.
    Jeg aner ikke hvad det er og gør godt for, men det hjalp for adgangen til min NAS.
    /Ersgaard

  • Kender lidt til Synlogy NAS's, og har selv brugt DS408'eren på arbejde... så jeg vil da prøve :)
    Vær på vagt, jeg er gammel sysadmin, så foretrækker powershell til den slags



    Den er ikke rørt, opgraderet eller nulstillet/initialiseret så den er ikke syndere, tror jeg.


    Det er næppe synderen, men det kan ske at der går konflikt i NAS'ens SMB opsætning når der kommer ny-installerede maskiner på netværket, eller med Windows´updates. Det har været tilfældet i et par Windows 10 updates, navnlig 1809. Her er SMB protokollen bl.a. blevet updated og de gamle protokolversioner er blevet slukket per default (medmindre update-processen har opfanget at du tidligere brugte SMB2 fx.)


    Du kan evt. forsøge at starte en powershell (den IMO nemmeste måde hvis du ikke vil navigere rundt i en masse menuer)
    og skriv, eller copy/paste:

    Code
    1. Set-SmbServerConfiguration -EnableSMB2Protocol $true


    Tryk "Y" for at sige ja til ændringen
    Og prøv at genstarte en gang. Bemærk at NAS'en også evt. skal sættes til SMB2.
    Dette "nedgraderer" den aktive SMB protokol til version 2, som Synology NAS'en kan kommunikere med (den kan ikke "snakke" med 3.1.1, som kom i Win10 1511), og som stadig er noget sikrere at bruge end SMBv 1.


    Du kan også prøve på samme måde med SMB1, her bruger du bare parametren "-EnableSMB1Protocol". begge kan disables igen ved at erstatte "$true" med "$false" i kommandoen.
    Der er en del andre derude (inkl mig) der har haft problemet, også på DS408'eren, og problemet løses for det meste ved at aktivere SMB2 eller en lavere version... husk bare at NASen skal matche hvad du sætter computeren til...


    Så længe du ikke har port 445 (SMB porten) åbnet udadtil nettet, er der ikke den store fare for at uvedkommende kommer ind... det er også bedre at bruge FTP (gerne SFTP eller FTPS) udefra hvis det er nødvendigt.


    Ersgaard: Den primære grund til at opdatere SMB protokollen er fordi gamle udgaver blev for sårbare til at kunne bruges sikkert, også på et lokalt netværk. Andre grunde er bl.a. hastighed. Højere SMB versioner kan kommunikere mes lavere versioner, med nogle begrænsninger


    • SMB1 (aka. CIFS og brugt i nogle DOS udgaver, Win95/98/ME/XP, Xenix, OS/2 mv) var en meget "støjende" protokol, der bl.a. medsendte en masse ekstra data, og brugte netværksressourcerne ret ineffektivt. Det er ikke noget man mærker så meget til på et hjemme-LAN men på kontornetværk med meget trafik (og mange SMB1 servere og klienter) kan det trække tænder ud. SMB1 har desuden en forholdsvis simpel kryptering (56-bit), der er ret nem at knække på kort tid
    • SMB2 (indført i Vista) reducerer "støjen" fra SMB1 ved bl.a. at have et strømlinet sæt af kommandoer, hvor SMB1 har langt over 100 kommandoer tilat håndtere filtransfer, har SMB2 kun 19. Dette betyder at enhederne der "snakker" bruger langt mindre båndbredde, og der kan opnås større hastighed på samme slags ledning. Desuden er der nogle optimeringer der gør det mere stabilt over upålidelige forbindelser, fx. trådløse netværk. Protokollen giver også mulighed for stærkere kryptering. Windows 7 har opdateret den til 2.1 med nogle optimeringer.
    • SMB 3.0 (indført i Windows 8 og server 2012) indførte endnu bedre kryptering og nogle yderligere hastighedsoptimeringer, bl.a. kommunikation over flere kanaler ad gangen.
    • SMB 3.1.1 (den vi har nu, og hvor det går galt) Indførte bedre kryptering igen, MEN tvinger også enheder med ældre protokoller at bruge "Secure negotiation", afstemning of forbindelse, protokol mv. mellem enheder SKAL nu foregå krypteret. Hvis en NAS ikke understøtter denne "secure negotiation" metode (også et problem for bl.a. Linux, som DS408'eren bl.a. kører med og er bygget på), så nægtes forbindelsen slet og ret. Det er med 99.9% sikkerhed derfor jeres ældre NAS'es per default nægtes af Windows 10.


    For at uddybe "secure negotiation". Denne er kun aktiv med SMB 2.x og opefter, men er som sagt stadig et problem med nogle linux-baserede enheder, især dem med forældet linux-kernel (Ole's DS408 fx.) SMB1 er normalt slået helt fra på Win10.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200