Højere fps på ekstern skærm end på laptop

  • Hej!
    Jeg har på et tidspunkt købt en skærm, som jeg kunne sætte til min laptop, når jeg skulle game, men jeg har lagt mærke til fps'en og hele følelsen er langt bedre, når jeg har skærmen til, men når jeg bare spiller på laptoppen. På laptoppen har jeg omkring 80-130 fps, mens jeg har 220-280 med skærmen sat til. Der er generelt en bedre følelse, når jeg har sat skærmen til, det er smoother.


    Jeg har høj ydeevne sat til og har tjekket, at den bruger mit Nvidia GPU. Den eneste forskel på de to setups er, at jeg bruger et HDMI-kabel, når jeg bruger skærmen.


    Jeg har også lavet en clean installation af driveren til grafikkort og undladt, at installere GeForce Experience.


    Min bærbar er en Dell Inspiron 15 Gaming 7567:
    i7-7700HQ
    16 Ram
    GeForce GTX 1050 Ti
    Min skærm er en Acer KG251QF (https://www.displayspecifications.com/en/model/69581050).


    Alt info eller tips er meget velkomne!

  • Okay, det kan godt være svaret! Vil skærmen selv ændre til 120/144 eller er det noget man skal gøre manuelt?
    Har 60, 120 eller 144hz nogen virkning på fps?


    Mener umiddelbart vsync er slået fra

  • Okay, det kan godt være svaret! Vil skærmen selv ændre til 120/144 eller er det noget man skal gøre manuelt?
    Har 60, 120 eller 144hz nogen virkning på fps?


    Mener umiddelbart vsync er slået fra

    Det har ikke nogen direkte indvirkning på hvor mange FPS din PC kan spytte ud men det har ALT at gøre med hvor mange din skærm kan vise dig.


    Selv om din PC kan levere 120 FPS så hjælper det ikke ret meget hvis din skærm ikke er mere end en 60 Hz skærm. Skærmens Hz angiver netop hvor mange gange den kan opdateres per sekund og vil derfor begrænse dig i det tilfælde. Så for rent faktisk at få vist 120 FPS kræver det en 120 Hz skærm. De to tal kan stilles direkte overfor hinanden :thumbup:


    Så oplevelsen af 120 FPS på en 120 Hz skærm vil altså føles MEGET anderledes end på en 60 Hz skærm.

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.