M.2 SSD ikke bootable?

  • Hej. Jeg er skal til at installere Windows på min nye pc, men den kan ikke finde nogle bootable devices. Eller jo kun det usb stik som selve Windows installation ligger på.. Jeg har denne m.2 ssd harddisk https://www.komplett.dk/product/1004637 i min Pc, og en sshd (hybrid, men den er ikke koblet til endnu). Planen er at jeg vil installere Windows på min m.2 harddisk. Mit bund kort er dette: https://www.komplett.dk/product/1003820


    Kan det passe at ikke alle harddiske er bootable?



  • Dukker den op i din BIOS?


    Og for guds skyld lad være med at koble andre diske på end du vil have Windows på. :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Dukker den op i din BIOS?


    Og for guds skyld lad være med at koble andre diske på end du vil have Windows på. :D

    Nej den dukkede ikke op i bios. Men nu tændte jeg min computer for at kigge på det igen, nu kom installationen frem og den var der, sammen med den anden harddisk. Hvorfor må den anden ikke være tilsluttet? Jeg er desværre startet med at installere med min sdd, imens den anden er koblet til :|

  • Windows har en slem tendens til at smide nogle af bootfilerne på en anden harddisk. end den du installerer Windows på. Så du kan ende med at hvis du fjerner en anden harddisk, at Windows ikke starter pludseligt.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Windows har en slem tendens til at smide nogle af bootfilerne på en anden harddisk. end den du installerer Windows på. Så du kan ende med at hvis du fjerner en anden harddisk, at Windows ikke starter pludseligt.

    Underligt nok kan jeg slet ikke se den anden harddisk i "denne Pc". Jeg har ellers genstartet den nogle gange nu :|

  • Kan være du skal oprette den manuelt inde i diskhåndtering.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • læg hele installationen på din ssd


    du skal så oprette din M.2. disk med hvilket program du har til det


    derefter kloner du din SSD til din M.2.og vælger M2 som boot device du kan nu se den i BIOS
    så skulle du være kørende ..
    en lidt besværlig måde..men virker når installationen driller.. 8o
    Palle

  • Du skal slå csm fra i bios, prøv evt. denne guide:


    1- The M.2 drive has to be the only drive installed.


    2 - Go into the bios, under the boot tab there is an option for CSM, make sure it is disabled.


    3 - Click on secure boot option below and make sure it is set to other OS, not windows UEFI.


    4 - Click on key management and clear secure boot keys.


    5 - Insert a USB memory stick with a UEFI bootable iso of Windows 10 on it, USB3 is quicker but USB2 works also. A Windows DVD won’t work unless you’ve created your own UEFI Bootable DVD.


    6 - Press F10 to save, exit and reboot.


    7 - Windows 10 will now start installing to your NVME drive as it has its own NVME driver built in.


    8 - When the PC reboots hit F2 to go back into the BIOS, you will see under boot priority that windows boot manager now lists your NVME drive.


    9 - Click on secure boot again but now set it to WIndows UEFI mode.


    10 - Click on key management and install default secure boot keys


    11 - Press F10 to save and exit and windows will finish the install. Once you have Windows up and running, shutdown the PC and reconnect your other SATA drives.

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • Lidt overkill.


    Det eneste du SKAL gøre er at boote over UEFI på et UEFI kompatibelt USB stik. :D


    Edit: Dvs. du kan bruge et USB stik der er lavet til en Windows 10 installer, men ikke de fleste "hjemmelavede" USB booters folk laver med alverdens diagnoseværktøjer og windows installs.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg brugte også 8'eren da jeg installerede min M.2 SSD, men det skyldtes, at jeg ikke kunne få driveren ind ved boot fra DVD. Jeg installeredeså OS på en rigtig SSD og installerede M.2 driveren, derefter kunne jeg bytte om på drevene med Clonzilla.
    Jeg kører Win 7 og oldschool med DVD drev (faktisk Blu-ray XL brænder).


    Husk iøvrigt at M.2 ofte optager to SATA drev pladser og at der skal vælges mellem M.2 of de to SATA pladser i bios. Måske derfor 1 ikke ser M.2 drevet i Bios.