Opgradering af RIG til VR

  • Hej eksperter!


    I hjalp mig med at sammensætte nedenstående computer for ca. 4 år siden. Da jeg har købt et sæt Oculus Rift og spankulere rundt i et modded SkyrimVR er det gået op for mig, at den trænger til en upgrade før at det kan blive rigtig sjovt!


    Mit "rig" består af:


    CPU: Intel Core i5 4690K 3.5 GHz



    Grafikkort: Gigabyte GV-N970G1 Gaming-4GD
    Strømforsyning: Corsair RM550 — 550 Watt
    Ram: Corsair Vengeance 2x8 GB 1600MHz DDR3 SDRAM


    Køler: Noctua NH-U12S
    Bundkort: MSI Z97 Gaming 5
    Harddisk: Crucial MX100 512 gb SSD
    Kabinet: Fractal Design Define R4


    Kan man give den et stort boost ved at skifte fx grafikkortet, og i så fald til hvilket? Og vil det kræve en udskiftning af bundkort, ram eller andet for at det giver mening? Prisen er ikke afgørende så længe det er value-for-money :)


    Jeg håber I kan hjælpe endnu engang, da jeg har haft meget stor glæde af jeres hjælp da jeg købte computeren i tidernes morgen! (4 år siden allerede - wow!)


    På forhånd og endnu engang - Tak! :thumbsup:

  • Din 4'gen Intel burde fint kunne trække VR (specielt hvis den er overclocket med god køling).


    Ift. til VR's grafikkort krav, så varierer det meget fra spil til spil. Jeg ville nok nappe et 1070/1080 alt efter hvor meget fokus der skal være på settings. Det er jo noget med at du skal have 90FPS fast for at få en flydende og synkron oplevelse, så at øjnene og din hjerne ikke får svimmelhed. :huh:


    Dit 970 er ca. på niveau med et 1060 (minus lidt VRAM mængde), så det giver ikke rigtig mening at udskifte der. Du kan også vente et par uger og se om udgivelsen af den nye RTX 2000 serie af grafikkort fra nVidia presser prisen lidt ned på de nuværende kort - Eller udnytte at alle nørder med pengepungen i orden pt. prøver at sælge deres 1070/1080/1080TI kort på DBA, Facebook og IT fora for at undgå at brænde inde med dem, og få lidt af pengene tilbage ift. 2000 investeringen.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hej HerrMansen


    Mange tak for dit svar! Baseret på dit svar og en søgning på reviews, er jeg nået frem til at dette kort vil give mening:


    ASUS GeForce GTX 1070 Ti ROG STRIX Advanced - 8GB GDDR5 RAM - Grafikkort
    (hvis andre fabrikanter laver en bedre model, så hører jeg det gerne. Jeg har fundet fx Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti 8GB Gaming OC , EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW Ultra Silent Gaming, MSI GeForce GTX 1070 Ti Armor 8G... bare for at nævne et par stykker, og jeg ANER ikke hvad forskellen er... priserne er næsten identiske)




    Trusted reviews har lavet en pros/cons på Nvidia GeForce GTX 1070 Ti:



    Pros:
    Plays AAA games at 60fps in 1440p


    Solid VR performance


    Cons:
    A little late to the party




    Ovenstående lyder jo lovende ift. mit behov. Men passer det med mit bundkort og resten af maskinen? :)


    Vedr. FPS, så har jeg et Oculus Rift, som kører 45FPS men med Asynchronous SpaceWarp teknologi, så jeg har indtryk af at det kræver lidt mindre af kortet end HTX Vive.

  • Hvis jeg var dig kiggede jeg efter et brugt, 1080 med garanti kan findes til omkring 3000. Det er på samme tid lige 5-10% hurtigere end et 1070ti.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • du sparer en masse penge ved at købe et grafikkort, som du allerede har, og koble dem i SLI.
    så længe at VR er koblet til pc med HDMI :kan der ikke opnås hurtigere hastighed end 60 Hz.!.
    og det vil sådan 2 ældre grafikkort gøre rigeligt .. :thumbup:


    V.H.Palle

  • du sparer en masse penge ved at købe et grafikkort, som du allerede har, og koble dem i SLI.
    så længe at VR er koblet til pc med HDMI :kan der ikke opnås hurtigere hastighed end 60 Hz.!.
    og det vil sådan 2 ældre grafikkort gøre rigeligt .. :thumbup:


    V.H.Palle

    Jeg ville være meget tilbageholdende med at satse på SLI specielt til VR. For at få noget ordentligt ud af det så kræver det at spillene er optimeret til at udnytte det og det tvivler jeg MEGET på at ret mange, hvis nogen overhovedet, er på VR markedet. Der er tusind andre ting som de nok har prioriteret højere end SLI optimering.


    I værste tilfælde for du ingen eller dårligere ydelse ud af et SLI setup hvis spillene ikke udnytter det og så er det penge lige ud af vinduet. :thumbdown:

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Så det mener du RONIN :D
    Eller gør du ???
    Der er ikke rigtigt noget der er "optimeret" for SLI ,og der har aldrig rigtigt været ;)
    lige Dig "især" har adgang til at teste ,hvor vidt din egen påstand holder vand.. :D
    Der er ingen spil ud af de ca.200 spil installeret her, der kører bedre uden SLI.
    jeg har brugt SLI med fordel : Altid.. siden nvidia lavede GT8800
    Ja selv: FARCRY 5 som er over AMD optimeret kører bedre med SLI end uden
    HA ! det er som om, at det kun er nødvendigt at optimere for AMD !!
    Det virker ALTID med SLI ..!
    og angående VR ..Så ser jeg ingen steder belæg for at SLI skulle virke dårligere :fordi der er en VR brille på.
    og Kobler han 2 stk af hans 970`ere sammen kan han nemt sparke røv ,til en 1080.. Måske endda med en tier i enden ;)
    V.H.Palle

  • Jamen jeg sagde ikke at der ALDRIG var noget at vinde ved at køre SLI... Har skam selv gjort det i flere tilfælde men jeg synes ALDRIG det har været helt så smertefrit som du for det til at lyde :D


    Ja der er noget at vinde men jeg synes stadig at tid og penge er givet bedre ud på at sælge et evt. ældre kort og købe et nyt og holde sig til et enkelt kort setup uden at skulle spekulerer på SLI og de software udfordringer det ind i mellem har med sig. Jeg har adskillige gange oplevet problemer med spil der ikke gad starte, havde en masse stuttering, framedrops og andet som gjorde det til en dårligere oplevelse at spille i SLI end uden på trods af at man måske have en højere gennemsnitlig FPS.


    Gennemsnitlig FPS er ikke alt der skal til for at få en god oplevelse. Mine egne oplevelser er at jeg ikke synes at det er besværet værd eller en fornuftig pris til performace kurve med mindre man finder et kort magen til det man har til en rigtigt god pris eller er på ret gamle kort.


    I forhold til VR så baserer jeg der som bare på min egen efterhånden årelange erfaring med VR. Et VR setup er sig selv en del mere følsomt end hvis man bare gamede normalt og der er flere punkter som kan give problemer. Oplever generelt flere problemer med VR gaming i forhold til alm. gaming med crashes osv og at smide VR oven i den stak forøger som jeg ser det kun en udfordring. Igen jeg siger ikke at der ikke vil være noget at hente ved et SLI setup der også men jeg ville som sagt bare være tilbageholdende med at tage den vej i forhold til en opgradering med et enkelt kort.



    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.