Hurtig SSD (Edit: Er nu blevet til ny pc)

  • Jeg tror at jeg skal bruge en bedre SSD, har en Samsung EVO 850, 500 GB. Rigeligt plads til drift, men vil gerne have noget hurtigere, hvad skal jeg gå efter? Af hvad jeg lige kan slå op på specs:


    SATA 6 GB/s
    SRS 540 MB/sec
    cache DDR3 512 MB
    RR 98.000 IOPS - RW 90.000 IOPS


    Jeg vil godt give lidt mere relativt for at få mere fart i, men altså nu skal I ikke forslå noget til 50.000 kr for 30 GB vel, lol.

  • Hvis du vil over i noget hurtigere skal du kigge på noget alla Samsung 960 EVO M.2.
    Alimindelig SATA er ikke hurtigt nok længere, heller ikke i RAID.


    Men nu ved jeg ikke hvad du bruger din computer til, for til almindelig brug vil du nok ikke mærke nogen forskel.


    *Edit


    Her kan du se den mod din nuværende SSD.
    http://www.storagereview.com/s…60_evo_m2_nvme_ssd_review

  • Jeg tror at jeg skal bruge en bedre SSD, har en Samsung EVO 850, 500 GB. Rigeligt plads til drift, men vil gerne have noget hurtigere, hvad skal jeg gå efter? Af hvad jeg lige kan slå op på specs:

    SATA 6 GB/s
    SRS 540 MB/sec
    cache DDR3 512 MB
    RR 98.000 IOPS - RW 90.000 IOPS

    Jeg vil godt give lidt mere relativt for at få mere fart i, men altså nu skal I ikke forslå noget til 50.000 kr for 30 GB vel, lol.

    Jeg kan varmt anbefale dig at kigge på Samsungs PRO serie, den koster lidt mere end EVO men performance er også langt bedre og der er længere garanti på diskene. Jeg har et par 960 Pro m2 i min maskine de levere små 300.000 IOPS hver i read og write. Dog tvivler jeg på at disken er flaskehals allerede ved 100k IOPS, det er ret mange og 600 MB/sec har de færreste ting brug for.


    Har du rent faktisk behov for så høj performance skal du nok kigge på din applikation og finde ud af hvad der er optimalt til den med blok størrelse på disken osv.



    SATA controlleren har et max på 6Gbit ~ 600 MB/sec
    De nyere teknologier som M2 osv er noget hurtigere, men igen her skal du tænke over hvor mange PCI express baner din CPU har.

  • Tak, jeg skal bruge det til Unreal Engine, 3D, import af animationer, textures mv.


    Måske Palle_DK alligevel får ret, lol, jeg køre jo et gammelt system i7 930 og bundkort (6400 MT/s ?) med PCIe 2.0, og så kan jeg vel ikke bruge M.2. halløj ?


    Når jeg importere peaker cpu'en måske lige i starten men ellers køre den i bølger og kommer ikke helt op, antal ram er ikke noget problem.

  • Der er et meget stort spring fra i7 930 -> en af de i7 eller i9 du kan få i dag.


    Jeg sidder selv med en i9-7900X for at få nok PCI baner til at sikre at alt spiller med grafikkort og M2 diske.

  • Hej


    Kig eventuelt på disk latency og disk que length (disk kø længde), dette kan gøres i performance monitor.


    Hvis der er noget som ikke følger med vil der komme kø på disken såfremt applikationen er skrevet ordenligt.

  • okay, uanset hvad så kan det vist ikke betale sig med lappeløsninger på et gammelt system, har kikket på nogle komponenter for en simpel opgradering:


    i7 8700 3.2ghz
    2.249 kr. LGA1151 Socket



    SSD 960 Evo
    901 kr. Pci 3.0



    Asus Prime Z370-A
    1.242 kr. LGA1151, 14 Nm, 8 g., 4 dimm, 2133 Mhz ram DDR4 SDRAM, &4 GB Max



    Corsair LPX 1x16
    1.491 kr. DDR4 SDRAM , 2400 Mhz, DIMM 288-pin (sætter nok 2 på).



    5.883 kr.
    ?




    (Edit: Det stod ellers pænt i første omgang, men det kan editoren åbenbart ikke håndtere.)

  • Jeg ville helt klart tage 2 stænger RAM, så du kører dual channel (uanset om det hedder 2x8 eller 2x16). I de fleste spil gør det ingen forskel, men i nogle få (PUBG f.eks.) og langt de fleste "talknuser" opgaver gør det en markant forskel.


    Du kunne eventuelt smide en plovmand mere og få den oplåste 8700K - Selv hvis du ikke har planer om overclocking nu, kunne det give et par år ekstra nede af vejen, så du ikke behøver at opgradere helt så hurtigt igen. :9xo

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Alle Intel CPU'er har et lille fabriks overclock, som du nævner. Men det er ikke i nærheden af hvad du kan hive ud af en oplåst processor selv, såfremt du har kølingen (kræver ikke alverden)


    Og ja - Alle K modeller kræver en separat køler, da den lille "Stock" køler ikke medfølger. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg trækker mit :oops: tilbage !!
    "for at løse et lille problem skal du bare købe en ny PC".!.. :D
    Hvis du ikke har større krav til din PC ,som( egentligt er udemærket den er bare gammel..)
    så RAID ..din maskine kan leve 5 år endnu (vil jeg mene)
    Når den så bliver for langsom.
    Så kan du købe en ny til den tid..den bliver både billigere og bedre !! :cheers:
    V.H.Palle

  • Jep. Tror ikke du kommer til at fortryde en upgrade til 8700K. Vælg 8700K frem for 8700, der er 0,5Ghz forskel i standard clock (uden turbo).


    Angående SSD valg kommer det an på hvor stort dit behov er for at skrive mange data til din SSD over kort tid. Samsung 960 EVO har begrænset SLC cache som er det der gør den kan skrive +1500Mb/s. De 1500Mb/s får du kun på de første 13Gb data skrevet, derefter går du til 300Mb/s (for 256Gb modellen) indtil din Evo får tømt sin SLC cache så den er klar til at skrive med 1500Mb/s igen.


    Så har du behov for at skrive mange gigabyte på kort tid så gå efter Samsung 950/960 pro modellerne da de lavet til at skrive hurtigt til disken langt udover de 13GB som Evo'en kan. Det er derfor at Samsung 950/960 Pro topper de fleste benchmark, da de kan arbejde tæt på fuld hastighed non-stop.


    Skal du bruge det hurtigste så er der Intel Optane SSD 900p som er hurtigste på markedet, men den har også en heftig pris pr gigabyte (omkring 2800kr for 280Gb). Men 900p er overkill til de fleste, den er mere egnet til at sidde i servere hvor flere brugere kan dele hastigheden.

  • hvis du ikke har prøvet sdd i dit i7-930 system så vil jeg anbefale det først, en lille sdd ,koster kun 330kr for 120gb
    inden du går ud ,smider penge ud ,nyt system

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts