Hardware hjælp - Gaming setup

  • Kære Tweakere!


    Jeg håber i kan hjælpe mig på vej! Jeg står og skal have samlet mig et gaming setup - skal derudover også bruges til grafisk arbejde. Komponenterne der er samlet er flg.


    BUNDKORT - ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING
    CPU - Intel Core i7-8700K Coffee Lake CPU - 3.7 GHz
    GPU - ASUS GeForce GTX 1080 Ti Strix OC - 11GB
    RAM - G.Skill TridentZ RGB DDR4-3200 C16 DC - 16GB
    KØLING - NZXT Kraken X62 RGB v2
    HD - Samsung 960 EVO SSD M.2 2280 - 250GB
    HD 2 - Samsung 850 EVO SSD - 250GB
    KABNIET - Phanteks Enthoo EVOLV ATX Tempered


    Og spørgsmålene er så følgende:


    1. PSU. Hvilken kan jeg "nøjes" med for at få dette til at køre rundt? Vil det være nok med en 650w? Og kan i anbefale en?
    2. Skærm. Kan nogle af jer anbefale en god kurvet gaming skærm med flg. specs: 144hz eller over, 1ms, 27" eller over og gerne med en opløsning på 2560 x 1440 WQHD eller over. Mit budget på skærmen er maks 6000kr.




    Håber jeg kan få noget feedback på ovenstående ;)

    CPU: Intel Core i7-8700K - 118.2%
    GPU: Nvidia GTX 1080 Ti - 161.1%
    SSD: Samsung 860 Evo 250GB - 119.5%
    SSD: Samsung 960 Evo NVMe PCIe M.2 250GB - 249.1%
    RAM: G.SKILL F4 DDR4 3200 C16 4x8GB - 105.3%
    MBD: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING

  • HEJ !


    det er et fint valg af delene !
    Jeg vil anbefale lidt større PSU da du måske vil vælge SLI på et punkt ..set i forhold til din hardware
    THERMALTAKE SMART PRO RGB SPR-850AH3FSB-R - STRØMFORSYNING - 850W
    Jeg har ledt rigtigt længe ,efter en sådan monitor..jeg vil ikke anbefale nogen af dem jeg har fundet !!
    der er ikke mange curved monitors i 27 " på 144 HZ
    og dem der er.. Svarer ikke til de flade monitors på data og test !!
    jeg vil gerne have en selv . men pris og kvalitet til gaming, passer
    ikke helt sammen ..Desværre !
    Så til lignende gaming udstyr (min ! gamer på : rate my setup)
    har jeg valgt 3 "FLADE" ;) monitors a 144 HZ med 1080 x 5760 setup
    (Det giver meget billede for pengene, og ender omkring det prislag du ønsker.)
    du får et 180 grader billede .Du kan vel godt se fordelen ved
    at kunne holde øje med flanken ! Fedt til gaming !!
    Men: alt går på kompromis ..
    til grafisk arbejde gælder det om en stor opløsning og farve dybde..
    Ikke så meget. Hurtig spille grafik
    og her afviger vore"legetøjs grafikkort"fra proffernes på farve dybden
    Men: de er nu fine nok til de fleste opgaver alligevel
    V.H.Palle

  • Det er værd at have i tankerne at mange der arbejder med grafisk arbejde ser en kurvet skærm som et minus. Kruven kan give lidt problemer når man arbejder med grafik fordi de lige linjer bliver fordrejet lidt. Det er ikke noget man ligger mærke til i spil osv men i arbejdssituationer er det noget andet og jeg har aldrig hørt en der arbejder med grafisk arbejde der ville vælge en kurvet skærm efter at de har prøvet dem.


    Tænk også over i forhold til det grafiske arbejde kontra gaming hvad du bruger mest tid på. Som Palle også er inde på så vil ting som farvegengivelse osv betyde meget mere end 144Hz til den slags ting. Kommer naturligvis alt sammen an på hvilken slags og hvor seriøst du arbejder med det.


    650W burde være fint og hvis du vælger en Seasonic eller lign med en rating over på gold eller over så burde du være godt sat.


    INgen grund til at tænke på SLI eller andet efter min mening. Det kan slet ikke betale sig mere når man tænker pris kontra ekstra ydelse. Stort set ingen spil understøtter det specielt godt mere alligevel og det antal falder kun efter specielt Nvidia mere eller mindre er gået lidt væk fra det selv og nu kun officielt understøtter 2x SLI.


    Synes du har fået samlet dig et lækkert setup på den liste :)

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • 650W er rigeligt til det build (såfremt du ikke vælger et eller andet kinesisk kopimærke. Gå efter noget Corsair, EVGA, Seasonic)


    En kurvet skærm er noget møg til grafisk arbejde, pga. kurven og de varierede farver - Det ville give meget bedre at kigge på noget 60hz IPS med lav reaktionstid.


    Og SLI er dødt og begravet, medmindre du har lyst til at betale en formue for minimal ydelsesforbedring, fordi du simpelthen ikke kan hive nok FPS i et enkeltkort.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Meget hen ad vejen har i ret ..
    men SLI fungerer bedre end i antager..


    https://www.youtube.com/watch?v=-BzoTweBPtM


    omkring spil ..P.T.så bruger jeg mest gta 5 , T.C.ghost recon og lignende tunge spil
    med gerne Ultra Epic High på alt !
    Jeg måtte lege lidt ..ikke så svært.. kan frakoble pci porte lige som på rampage kortet
    det gav synligt forskel !!og jeg har testet på 1080 X 5760
    men i har bedre monitors end mig med 2K 4k ..sæt 3 monitors op for gaming ..
    ,og test det
    historien med spil der ikke understøtter er langt ude !!
    der er ikke og har aldrig været en opsætning i spillene til SLI
    det er ren hardware styring
    så har du: større antal monitors (jeg ser en tendens) ,>4k opløsning
    gerne vil have alle grafiske effekter !og ultra høj opløsning
    Er det vejen !
    Så det at man IKKE skal bruge 2 stk XEON cpu
    For at kunne fodre begge kort med 16 kanaler -
    har (syntes jeg) fået SLI tilbage i rækkerne ..
    de nye I9 har 44 kanaler og ikke kun 28 . :thumbup:
    og mange test viser klar forbedring i forhold til 2 X 8 kanaler
    V.H.Palle

  • Tja.... det varierer selvfølgelig fra titel til titel. Men jeg ville til enhver tid stadigvæk hellere købe et enkelt 1080TI (til billigere end to 1070) og spare strøm og indkøb af støre bundkort og strømforsyning, og få den bedste ydelse bredt.


    Det er jo i sidste ende ikke et spørgsmål om at der ikke er nogle spil der får nytte af SLI, men at der er langt flere der ikke gør, og at enkeltkort stadigvæk er billigere og bedre, medmindre vi er på det punkt, hvor 2x1080TI er hvad der skal til for at tilfredsstille dit ønske om 4K 144hz


    Men er vi ude i sidste generation brugt, kan der være noget at hente prismæssigt.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tak for svar! Jeg blev klogere på PSU'en - det bliver en Corsair TX650M. Med hensyn til skærmen, så er jeg blevet rådet til, at købe mig denne her: https://www.fcomputer.dk/dis-32-asus-xg32vq-curved?q=ASUS%20ROG%20Strix%20XG32VQ&cat=LED%20Skærme&type=link&result=1


    Har i erfaringer med ROG skærmene?


    Det bliver udelukkende til gaming - da det grafiske arbejde er begrænset.

    CPU: Intel Core i7-8700K - 118.2%
    GPU: Nvidia GTX 1080 Ti - 161.1%
    SSD: Samsung 860 Evo 250GB - 119.5%
    SSD: Samsung 960 Evo NVMe PCIe M.2 250GB - 249.1%
    RAM: G.SKILL F4 DDR4 3200 C16 4x8GB - 105.3%
    MBD: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING

  • Hvad med den her
    jeg syntes den passer bedre på design
    til dit grej .Den ser ud til at være fuld modulær
    og rgb blæser..
    Thermaltake SMART PRO RGB SPR-650AH3FSB-R (Sort)
    657 kr hos compumail


    meget flot monitor forøvrigt !! :thumbup:
    V.H.Palle

  • Husk lige de basale småting:
    Mus, almindelig, vertical eller ?
    Tastatur, specielt til gaming?
    Kølepasta eller høre det med nu om dage?



    Som arbejdskærm er jeg stadig fan af de matte med mindre refleksion, men som også er mindre "shiny", alternativt kan man sætte et filter på alt efter anvendelsen.