Forslag til CPU og RAM?

  • Hej Allesammen :clap:


    Jeg har for nyligt anskaffet mig et ASUS ROG Strix Z370-F Gaming Motherbard (LGA1151 Socket ATM)
    Derfor har jeg oprettet denne tråd da jeg nu er i tvivl om hvilken intel 7th gen. chip der vil give bedst mening at købe til. Jeg har gået og overvejet enten i5 8400, 8600K grundet pris og manglende behov for at overclocke.


    Ligeledes har jeg også set på at skulle opgradere mine ram til DDR4 (Jeg har pt. et par Kingston HyperX Beast 16gb DDR3 2400 mhz). Jeg har dog læst mig frem til at mit nye motherboard kun benytter DDR4 ram? og Hvad skal jeg så vælge mht. Mhz, igen i forhold til hvad der giver bedst mening ang. Chipset og Hastighed Mhz.


    Hilsen Røde :T

  • Ja du skal over til ddr4 med det nye bundkort(chipsæt).


    Angående mhz så komme ddr4 ram fra 2400 mhz og op efter. De test jeg har set så taler vi få fps i forskel, måske 1-3 fps, i spil fra de langsommeste ddr4 ram til de hurtigste, når vi taler Intel cpuér - ydelsesforskellen er større ved AMD(Ryzen).


    Hvis du er sikker på at du ikke vil overclocke så undgår dem der hedder K til sidst, de er oplåst til OC men koster også lidt mere.


    De nye I5 kommer med 6 kerner og 6 tråde men uden hyper Threading -modsat I7.


    De nye I3 er stort set som de gamle i5 med 4 kerner og 4 tråde uden Hyper Threading.


    De nye i5 f.eks. 8400 lyder som en relevant CPU for dig.

  • Super :thumbup: Mange Tak


    Så gælder det bare om at finde nogle DDR4 til en overkommelig pris :D


    Hvis der står (O.C.) betyder det så at de ram jeg køber, f.eks. 3000MHz, altid vil være tvunget overclocket?RAM-hastighed understøttet4000 MHz (O.C.), 3866 MHz (O.C.), 3600 MHz (O.C.), 3733 MHz (O.C.), 3466 MHz (O.C.), 3333 MHz (O.C.), 3400 MHz (O.C.), 3200 MHz (O.C.), 3000 MHz (O.C.), 2400 MHz (O.C.), 2666 MHz (O.C.), 2800 MHz (O.C.), 2133 MHz

  • Alt RAM på DDR4 platformene kører 2133 som standard - Alt RAM der sælges som højere er reelt set overclocket over standarden. Du skal ind i din BIOS og slå RAM'enes XMP profil til, for at få den hastighed de er lovet til.


    XMP er basalt set en form for overclocking profil lagt i RAM'ene fra fabrikkens side.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |