Ram HJÆLP!

  • Hejsa :) Jeg har sådan en bærbar her : https://www.power.dk[...] Som jeg har 8gb ram i.


    Jeg kunne godt tænke mig at give den lidt flere ram og har kigget lidt rundt og hvad jeg har fundet ud af jeg skal bruge ( stoler ikke nok på min egen viden ) er : DDR4 SDRAM SO DIMM 260-pin 2133 Mhz
    Mit spørgsmål er følgene: Jeg vil bare gerne have 16gb Skal jeg så bare købe et ekstra 8 gb, eller er det bedst at købe 2 ens 8 gb ram. Og har jeg plads til ram blokke med "heatsink" eller skal jeg købe dem uden. Er det bedst med høj MHz eller lav.


    Det skal lige sige at jeg , kan finde ud af at åbne min pc og skifte ram, men jeg aner ikke hvad der er bedst at gøre eller hvad alle tingene betyder :D Så det jeg har brug for er at få afvide er alt hvad jeg skal gøre og købe bortset for hvordan jeg sætter dem i :D


    Jeg har vedhæftet to billeder.



    Ydermere, kender i et godt sted, eller god hjemmeside at købe disse på? (må gerne være udenlandske)


    På forhånd tak :)

  • Som udgangspunkt plejer bærbare ikke være synderlig kræsne hvad angår blandede brands af RAM, så længe du kun kører med 2 slots.


    Hvad angår RAM med køleblokke "burde" der være plads til det, da næsten alle laptops bruger den der vinklede klik montering - dog er der ingen grund til at købe dem specifikt, da dine RAM er helt kølige selv uden køling (gælder både laptops og stationære)


    Jeg kan ikke lige se om din ASUS bruger lav-volt RAM eller ej her fra telefonen, så jeg smider lige et link til et reelt bud i aften. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Vil mene du skal finde ud af hvilket bundkort det er, for at finde ud hvor mange ram det tillader, hvor høj MHz det tillader, jeg tænker også at, ram køre i dual mode når du har 2 sticks af samme str, som du ikke opnår med 1 sticks, eller forskellige ram. Som jeg forstår dual mode er at det fordobler MHz. Jo højere MHz jo bedre, men hvis de sidste MHz er meget dyre kan det ofte ikke betale sig, da forskellen i ydelse ikke er det store.
    Kan være jeg tager fejl men det er det jeg ville undersøge hvis jeg var dig. Måske noglen kan bekræfte eller mane min teori til jorden.

  • Godt - Så er jeg hjemme på pinden. Ser ikke ud til at din laptop bruger nogen form for Low Voltage RAM, så jeg ville bare købe en 8GB stang Kingston ValueRAM og se om det ikke skulle køre. Har ikke været ude for en laptop der ikke ville tage to forskellige brands af RAM, så længe vi snakker ASUS. Der er nogle få enterprise laptop linjer hvor man helst skal skifte alt ud.


    Men hvis du er i tvivl kan du jo købe en 16GB Stang (Din ASUS tillader op til 2x16gb for the record) og sælge 8GB stangen til andre nørder. :)


    https://www.proshop.dk/RAM/Kin…-DDR4-2133-SC-8GB/2542498

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |


  • Godt - Så er jeg hjemme på pinden. Ser ikke ud til at din laptop bruger nogen form for Low Voltage RAM, så jeg ville bare købe en 8GB stang Kingston ValueRAM og se om det ikke skulle køre. Har ikke været ude for en laptop der ikke ville tage to forskellige brands af RAM, så længe vi snakker ASUS. Der er nogle få enterprise laptop linjer hvor man helst skal skifte alt ud.


    Men hvis du er i tvivl kan du jo købe en 16GB Stang (Din ASUS tillader op til 2x16gb for the record) og sælge 8GB stangen til andre nørder.


    https://www.proshop.dk/RAM/Kingston-Valu…-SC-8GB/2542498

    Tak for et godt og ikke for indviklet svar :D


    Jeg prøver at bestille et enkelt 8gb og ser hvordan det virker så !


    Tak igen ! :)