USB Disk står som ukendt enhed

  • Halløjsa alle TWEAK'ere,


    Jeg har et "lille" problem, som jeg håber nogen kan hjælpe med.

    I onsdags døde min arbejds PC (den var ikke engang 1 ½ år), hvor jeg bla. havde nogle private filer i en mappe. Alle mine arbejdsfiler er synkroniseret med OneDrive, men alle filerne i min private mappe havde jeg ikke fået taget backup af endnu. 8|


    No worries, jeg pillede M.2 SSD disken ud (M.2 2280 - 512 GB), og bestilte et StarTech USB case til den, så kunne jeg da trække filerne ud dén vej… MEN, når jeg kobler M.2 disken til en anden PC via USB adapteren, er enheden ukendt, og jeg kan ikke tilgå den, andet end at jeg får fejlbeskeden ”Indsæt en disk i USB-drev”.


    Jeg har Googlet lortet ud af det i to dage, men ikke fundet nogle brugbare metoder endnu, hvor jeg kan få adgang til disken uden at miste filerne. Jeg har prøvet at skifte drevbogstav, slette driveren, prøvet alle USB porte på to forskellige computere, samt et hav af partitions- og recover programmer... Men enten har det ingen effekt, eller også kan programmerne ikke se disken. De få programmer der kunne se disken, kunne så ikke interagere med den...


    Gode forslag og råd modtages med kyshånd, på forhånd tak. ^^

  • Du er som regel nødt til at koble diske uden partitioner til internt, i stedet for med en form for USB oversætter, da de ofte ikke kan forstå at mounte eller bare genkende diske uden enhedsfortegnelser.


    Hvis du heller ikke kan få recovery programmer til at læse data fra den mens den er koblet internet på bundkortet, er du nok desværre ude i noget prof. recovery der snildt koster et par tusinde, og oftest ødelægger disken permanent som følge af processen. :(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Mange tak for svar, HerrMansen.

    Så er der da håb endnu... Jeg har nemlig ikke prøvet en intern installation af disken - så skal jeg bare have fundet en laptop der kan tage en M.2 2280 disk. :D


    Den er partitioneret i 2 x 256 GB - én til system og én til data. Vil det kunne give problemer ved en intern tilslutning i en anden maskine?


    Jeg har også overvejet prof. udtræk af filer - det er kun min privat mappe der er vigtig, da alt andet er synkroniseret til OneDrive, og skidt med at disken ryger efterfølgende... Det bliver nok alligevel en forsikringssag over firmaet. :)

  • Det burde ikke være et problem med flere partitioner. Der er dog visse programmer der er bedre til at kigge diske igennem end andre - Kan huske jeg fandt et på et tidspunkt hvor du kan vælge filsystem, så den aktivt leder efter f.eks. NTFS eller FAT32 partitionsindhold.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Vær opmærksom på at der findes flere typer m.2.
    Jeg har selv en m.2 disk som køre NVME hvilket betyder den bruger PCI-E
    Man kan også købe m.2 diske som kører sata.
    Kan problemet ligge i at din Startech usb box ikke kan kørere det rette interface?

  • Det er selvfølgelig muligt, men det burde ikke være tilfældet da standarden har været sådan fra starten, og de bruger samme fysiske connectors.


    Men igen - Altid bedst at koble direkte på internt, så man slipper for oversætteler af protokoller.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |