Forslag til NAS til mindre firma.

  • hey folkens.


    min kone står og skal bruge en nas til deres klinik.
    den skal hovedsageligt bruges til backup af journaler og video klip.



    jeg tænker at en to bays hvor der er det samme på begge drev ville være optimalt.


    de ville tilgå den trådløst (der bliver kun taget backup af små filer til daglig).


    men mit problem er at nas verdenen er totalt en jungle for mig, så håber der er nogle kyndige mennesker her inde.




    maks pris: Ca 2000 +/- 500



    nem bruger interface til backup og tilgang af filer (den ene er meget meget it noob og det skal bare virke)



    har tænkt mig at de skal have sig en ac router af en art også i samme ombæring :-)




    håber der er nogen der kan komme med nogle forslag :-)



    /dwmc

  • Lad mig starte med at sige, at en færdig og klar til brug
    NAS ganske rigtigt ”lyder” som det rigtige for din kones klinik: Den er klar
    til brug og kræver ikke meget teknisk indsigt. Sæt den til og den er oppe at
    køre.





    Når det er sagt, så er en så simpel og færdigkøbt løsning som
    den du anbefales, til omkring en 1400 kroner, ikke en løsning jeg nogensinde vil
    anbefale nogen.





    Jeg har haft flere NAS diske gennem tiden og de er altid
    endt med at give problemer. Tidligere krævedes der endda specielle Windows driver
    og den første jeg havde (lang tid siden) ville efter en Windows opdatering ikke
    lade andre end den første bruger der loggede ind på den efter en genstart, tilgå
    indholdet.





    Jeg anskaffede så til sidst en fiks lille Acer Windows Home
    Server med plads til 4 diske. Den fungerede utroligt godt i et par år med en
    besynderlig form for ”spejling” af indholdet … lige indtil en af diskende fik
    problemer med ikke ville lade sig genskabe efter udskiftning. Grundet et
    besynderligt filsystem der var komplet umuligt at finde rundt i (ikke normalt
    NTFS) mistede jeg rigtigt mange filer på den konto. Heldigvis havde jeg backup
    af det meste, men når den sikkerhed der formodes at ligge i systemet viser sig
    ikke at fungere og man først senere opdager at mange filer er korrumperede, så
    er det jo intet værd. Worst buy ever!





    Jeg ombyggede dåsen med et nyt motherboard og smed NAS4Free,
    open source softwaren, på, men det er dog absolut ikke en løsning for folk der
    ikke besidder god forståelse for softwaremæssig konfiguration.





    At opsætte og vedligeholde et ZFS Raid er heller ikke
    ligefrem let og slet ikke hvis man som jeg ønsker hårdt krypterede diske (hvad
    der desuden kræver en masse RAM), men det er godt og sikkert.






    Jeg har også haft en Raspberry PI oppe at køre som NAS server
    med et eksternt USB-drev og det fungerede rigtigt godt. Ca. 300 kroner for
    selve hindbærret, en kasse til at indkapsle den i, en disk efter behov + det
    løse. Men en 4TB disk kan det erhverves for mindre end 1500 kroner. Men igen,
    det kræver en smule tålmodighed at få det op at køre – hvorefter det så stort
    set passer sig selv. Med disken sat til Sleep efter en vis tid har man et system
    der kun bruger 5W i hvile. Køb to sæt og sørg for daglige sikkerhedskopier i
    form af spejling og man er rigtig godt kørende (kan sikkert automatiseres). En
    løsning jeg helt klart vil anbefale, idet jeg aldrig ville afskrive mig fuld
    rådighed over mine data. Det lyder måske indviklet at sætte op, men det er
    ganske let hvis man kan følge en ”opskrift”. Se selv her:


    https://www.youtube.com/watch?v=WXKkqDZi5jc.




    Få evt. en nørd til at hjælpe med at sætte systemet op hvis
    det driller.






    Fordelen ved selv at opsætte sit system med software baseret
    på open source, er, at man har fuld kontrol over sit system, frem for de
    færdigkøbte, proprietærer systemer.







    Endelig så har jeg for en 1½ års tid siden kigget på unRAID
    OS (http://www.vladan.fr/discover-…-server-operating-system/
    - følg links på siden til hvor det kan downloades). Det er ikke open source,
    men det kan forvandle en hvilken som helst PC til en NAS server. Jeg kørte det
    på en ældgammel 32-bit Zitech PC med 1 GB RAM og to gamle 160 GB diske, bare
    for at prøve det. Download og installer softwaren på en lille USB-memorydongle, boot
    op på den og tilgå systemet via en browser. Super let at benytte – og har vi
    ikke alle en gammel bedaget PC stående i et hjørne af pulterrummet der blot
    samler støv? Ikke den mest strømbesparende løsning ganske vist, men virkeligt billigt såfremt man har hardwaren stående.



    Da jeg rodede med det var det gratis at benytte med op til
    to diske.







    Husk at, det er når tingene går galt, et sådant system
    virkelig afslører hvad det er værd. Alt kører derudaf så længe der ikke opstår
    problemer … det klarer de såmænd alle sammen fint.





    Nå, det blev lidt langt og også lidt udenfor det oprindelige
    spørgsmål, men jeg håber at nogle af jer alligevel kan bruge mit input :)

  • ja freenas ville være det optimale , men det her er noget der skla fungere og vær intuitivt for to hvor den ene intet teknisk snilde har XD



    så har købt den lille synology boks med to WD red diske til så burde det uden problemer dække deres behov :-)



    og velkommen til fedt du deler din viden her inde :-)