Dyr pc, sløv til grafik - HJÆLP!

  • Hej,


    Jeg bestilte en pc ved en prof pc-bygger her i Dk, som selv skriver om netop dette produkt: "Dette er ikke en almindelig maskine til den almindelige bruger, men henvender sig til folk som har grafiske opgaver som deres levevej."



    Jeg skal bruge den til Adobe Lightroom og photoshop (mest lightroom), men efter en uges brug kan jeg konstatere at den ikke er meget bedre end min gamle pc som jeg købte for 4-5år siden for ca 9.000kr, Specs:(i7 3770k 32gb ram Intel HD Graphics 4000)




    Når jeg er i f.eks. er i Lightroom og har gjort alt for at optimisere programmet og LR-cataloget så tager det i Develop-modulet ca 10 sek at gå fra billed til billede og 2-5 sek fra full-view til zoom, hvilket gør min workflow længere end nødvendig. Flere gange når jeg skal bladre mellem billeder, så stopper programmet kortvarigt med at virke.


    Dette giver ingen mening, og vil høre jer om i kan hjælpe?



    Den ny koster ca 20.000 og har følgende specs:



    i7-6900K 8x3.2GHz(Turbo 3.7GHz) 20MB cache
    Windows 10 Pro 64-bit
    nvidia quadro k2200
    500GB SSD Samsung 850 EVO
    DDR4-2400 8GB Kingston RAM X4 = 32gb ram

  • Jeg ved ikke hvad det skyldes, men har du prøvet at køre nogle benchmarks programmer? Gør det og så sammenlign resultaterne med andre maskiner af samme kaliber.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Hej, Jeg har undersøgt lidt hvad der kan være oversagen til dit problem, og det jeg har fundet frem til er at du mere eller mindre har betalt for en computer der er lavet til folk med andre arbejds opgaver, så som 3d rendering, editing og opgaver der er mere multithreaded.
    Lightroom bruger hovedsageligt din CPU til at hånetre arbejdsopgaver, det vil sige at den GPU du har sidene i er mindre betydningsfuld i det hensene.
    Photoshop bruger dog GPU til sine arbejds opgaver.


    Så kerne i dit problem er at den nye computer i forhold til din gamle er at du har 8 cores kontra din gamle på 4 cores det i sig selv er en god ting, problemet kommer i at når du har 8 cores køre de ofte i en laver Ghz så du har flere til at arbejde om opgaverne men de arbejder allesammen langsommere og ifølge Adobe er "The sweet spot" for deres programmer 6 cores.
    Så din nye CPU bruger slet alle sine cores det vil sige du sådan set har betal for 2 cores extra du ikke bruger.


    Så grunden til du ikke kan mærke en nævneværdig forbedring, ligger nok i at din gamle CPU kørte i en højere Ghz end din nye så du havde 4 cores der arbejder hurtigere kontra de 6 udnyttet cores i din nye der arbejder det langsommere, men din nye CPU skulle stadig være bedre.


    Så det deal med Lightroom og Photoshop er at vis du skal have en computer der skal arbejde mest optimalt, har CPU'en en stor betydningen og det højere Ghz det bedre og gerne på 6 cores.


    En anden ting du kan gøre er at overclocke din CPU til en højere Ghz, K'et i din CPU betyder den er unlocked og at du der ved har muligheden for at overclocke, dog vil jeg anbefale at research på det enden du gør det, da der kan være risiko involveret med det.


    - Kort opsumering -
    Lightroom og Photoshop bruger meget CPU
    ikke optimere til mere end 6 cores
    Bedre med højere Ghz end flere cores over 6


    - Min anbefaling ville være at returnere den da hvis den kun er beregnet til Lightroom og Photoshop er et fejl køb.
    Du kan samle en computer der er langt bedre til at håndtere de programmer for billigere penge.


    - H


    -Edit stavning/tekst formatering

  • Idumle forklare det rigtig godt. Ja din PC er vild, men du kan bare ikke udnytte det med de programmer du bruger.
    Det er selvfølgelig ærgeligt, men som der bliver nævnt smid den tilbage og lav et post her på siden, er sikker på du kan få noget endnu bedre til billigere penge.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Du kan med fordel sætte din PC til at køre med Dynamic streaming i nVidia kontrolpanelet.


    Her er en artikel omkring problemet, samt beskrivelse af hvorledes det skal sættes op:
    https://artecgroup.zendesk.com/hc/e-us/articles/203385381-How-to-optimize-the-performance-of-your-NVIDIA-Quadro


    Jeg sidder til hverdag med Quadro kort som er sløve og ikke responsive indtil de er instillet som beskrevet oppe under :9xo

  • Dobbeltcheck også lige at dine Adobe programmer har GPU Acceleration sat til i deres settings. Ellers får det Quaddro kort ikke meget at lave.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Mange tak for all jeres feedback.


    Jeg tænker jeg tager imod jeres råd og sender den tilbage.


    Hvilket sammensætning af hardware vil være bedst (i ca samme pris klasse) vil i anbefale?


    Og hvor vil i anbefale jeg får det fra? Jeg er blevet anbefalet disse 2 steder : mm-vision og Dell


    På forhånd mange tak for jeres kæmpe hjælp

  • Går ud fra det er RAW billeder du bruger i lightroom?


    Har du generet 1:1 previews af dine raw billeder inden du går i gang med redigering af dem?


    Lightroom er ikke god til at udnytte +4 kerner på CPU'en det gør den kun i nogle af sine få arbejdsgange (fx at eksporterer billeder til .jpg). Men det gør jo ikke din CPU dårligere, den skyder bare gråsporve med kanoner.


    Har du prøvet at slå GPU acceleration til og fra i Lightroom for at se om det gør nogen forskel?



    Til sammenligning bruger min CPU (I5 4690K klokket til 4.4Ghz, GTX970, 16Gb ram, lightroom katalog på ssd og de behandlede raw billeder på ssd) ca 0,3 sekund på at gå til næste billedet i development module og 0,5 sekund på at zoome ind og ud af billeder. Det er 24Mpixels billedet på 28Mb/stykket