6700K build - Hvilket bundkort?

  • Hej til allesammen, er ny bruger herinde, så håber jeg gør alt korrekt..


    Forbered dig på at det bliver lidt langt, men skal prøve at fatte mig i korthed!


    Fik et kabinet af kæresten her til jul (NZXT H440), så bestemte mig for at få bygget en ny computer.
    En indskydelse, jeg gamer ikke, men bruger den til at producere musik med rigtig mange plugins / samples, så ram, cpu og harddisk er i fokus.


    Jeg har brugt en Q6600 2.4 GHz med 4 Gb DDR2 ram siden jeg byggede den i tidernes morgen, så jeg var håbløst bagud med dele, platforme og skulle indhente meget for at forstå 'moderne dele'.


    Nå, for at komme til sagen, jeg har købt en 6700K 4.0 GHz cpu, og G.Skill Ripjaws V DDR4-3200 - 32GB ram ankom igår..
    Har naturligvis tænkt mig at OC, så har valgt Corsairs Hydro H100i GTX vandkølingssæt.



    Har egentlig også bestemt mig for hvilken SSD, M.2, normale harddiske og også meget vigtigt .. hvilket PSU..



    Mit store spørgsmål er.. bundkort.. Kan simpelthen ikke bestemme mig.
    - Har kogt det hele ned til disse kandidater med relevante RAM hastigheder, og i følgende prioritet med ASUS som førstevalg:
    ASUS Z170 PRO GAMING - 3200 - 3333 - 3400
    MSI Z170A GAMING M3 - 3200 - 3600
    MSI Z170A-G43 PLUS - 3200 - 3600


    Prisen har ikke høj prioritet, men vil prøve at holde mig under 1500 kr. (Ingen flydende nitrogen OC projekter påkrævet.)
    Vil gerne OC ram til 3400 MHz og CPU til 4.4-4.6 GHz.
    Vil også gerne ha' så mange USB porte som muligt, helst 3.1 Gen 1 / 2.


    ASUS har jeg brugt siden jeg var teenager, så det er et spørgsmål om vane, falsk tryghed og illusionen om, at de er det her store firma ingen kan overgå i kvalitet osv.
    Synes dog jeg har læst ting om alle bundkort, der har fået mig til at indse, at det er et andet 'game' i de her dage, end da jeg var yngre.


    MSI er interessant fordi de opdeler printet omkring DDR4 delen til CPU (DDR4 boost kalder de det) for at nedsætte støj og jitter ved høje ram hastigheder. Jeg vil jo gerne op forbi 3200 MHz, så om det rent faktisk er skærmet nok og gør en forskel, har jeg hverken måleudstyr eller ressourcer nok til at gennemskue.


    Overvejede også kort et GIGABYTE bundkort, men deres udvalg med Z170 er ikke rigtig ATX størrelse - en smule for korte, så når du monterer strømstikket, så bøjer boardet osv. pågrund af manglende støtte fra kabinettet.
    - Det virker dog til at de har en rigtig interessant clock generator IC kreds (Turbo B-clock) med flere intervaller, hvilket gør OC delen lettere og mere fleksibel?


    Som i kan høre er jeg ikke helt afklaret, men vigtigst er det at jeg kan OC ram.
    Nu stiller jeg nok et spørgsmål, der vil fremstille mig som om jeg ikke har læst nok..
    Men kan det virkelig passe, at der er så store spring i ram hastigheder, kan man ikke ligge imellem de hastigheder?
    - Her mener jeg f.eks fra 3200 - 3600 MHz, som jo egentlig lidt vil udelukke begge MSI kort, da 3200 MHz er for 'lavt' og 3600 MHz for højt til de ram.


    Har til i morgen til at vælge, hvor jeg får penge til de sidste dele, så vil virkelig gerne lege med det i weekenden..


    Hvad tænker i? Udover at jeg ævler helt vildt meget....


    [Blocked Image: http://i.imgur.com/oqfLXos.jpg]

  • Tro mig, hvad du har der er meget mere end kraftigt nok - du behøver slet slet ikke engang at tænke på OC.. :)


    Et hvilket som helst Asus Z170 bundkort vil være mere end nok - egentligt kunne du gå med nogen af de billigere modeller, da du ikke har brug for alle de ekstra funktioner, som SLI understøttelse osv, men Z170 bundkortene er rimelig nice, så tag den billigste af dem, som er Z170A - eller Pro Gaming udgaven, da farverne ser godt ud, og du så får Supreme FX lydkortet integreret i det.
    - der er USB-c (USB 3.1) i dem alle Z170 kort så vidt jeg ved.


    og jov, Asus er absolut noget af det bedste - ligger på nuværende tidspunkt på 1. pladsen både i bundkort verdenen, computer skærme og grafik kort.


    mvh PSU, når du ikke ikke skal game, og dermed ikke kommer til at køre med flere grafik kort og alt muligt, så kan du sådan set blod vælge en nogen lunde billig 500-550W PSU.. Corsair, EVGA, Seasonic.. for dig vil det som betyder noget primært være at den er støjsvag vel?
    men 500-550W er skam fint.


    Jeg ville have sagt til dig at de ram er alt alt for overkill, men nu hvor du har købt dem... Nice ram! :D


    men ærlig talt vil mit råd være at droppe OC'ing af RAM osv - din CPU er sindsyg nok som den er.. men hvis du virkeligt vil, kan du sparke den lidt op en smugle.. jeg køre 4.6GHz og bruger 2133MHz RAM i mit setup.. :)

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • Uanset hvad du køber af Z170 bundkort i den billige ende, så husk at der kun kan tilsluttes 4 SATA enheder, hvis du tilslutter en M.2, U.2 eller SataExpress enhed, da disse enheder snupper SATA 5 og 6 muligheden.


    Det er efter min mening for lidt. Betaler du lidt mere kan du måske få 2 Sata enheder mere eller måske 2-3 M.2, U.2 eller SataExpress enheder på.
    SataExpress stikket kan tilsluttes to Sata enheder, men normalt skal man vælge mellem SataExpress, M.2 eller U.2.


    Jeg har selv lige bestilt et PCI-E kort med 4 ekstra Sata porte.

  • Hymn; din påstand på vel komme an på om man har brug for alle de sata porte ? jeg har f.eks kun min M2 og min pci-e disk i drift, og så er ALT sata slukket. Jeg har så en maskine med 2 * 8 SATA i 2 * raid5, til mit data.

  • og jov, Asus er absolut noget af det bedste - ligger på nuværende tidspunkt på 1. pladsen både i bundkort verdenen, computer skærme og grafik kort.

    Ja, jeg endte også med at vælge Asus Z170 Pro Gaming. :whistling:

    mvh PSU, når du ikke ikke skal game, og dermed ikke kommer til at køre med flere grafik kort og alt muligt, så kan du sådan set blod vælge en nogen lunde billig 500-550W PSU.. Corsair, EVGA, Seasonic.. for dig vil det som betyder noget primært være at den er støjsvag vel?
    men 500-550W er skam fint.

    Ja, havde egentlig en 'ældre' 480 w, som jeg ville starte med, havde brugt en side til at regne strømforbruget ud, og uden grafikkort og mange harddiske etc, ville det kun blive omtrent 380-400 W i forbrug.
    ATX kablet fra supply til bundkortet var dog for kort, så jeg købte i stedet en Corsair CX600M - 600W PSU - semi modulærbar... :dance:

    men ærlig talt vil mit råd være at droppe OC'ing af RAM osv - din CPU er sindsyg nok som den er.. men hvis du virkeligt vil, kan du sparke den lidt op en smugle.. jeg køre 4.6GHz og bruger 2133MHz RAM i mit setup..

    Du har faktisk ret, har brugt computeren idag og igår, og min konklussion er, wow - just wow.
    Den æder alt hvad jeg kaster efter den.. Har dog læst mange steder, at skylake først 'blomstrer', når den kommer op ved 4.4-4.6 GHz?



    - Nu har jeg jo lige bestilt NZXT Kraken x61 vandkøling.. :thumbup: Kabinettet er fyldt med blæsere, og overvejer 'silikoneringe' imellem blæser / kabinet som støjdæmpning - kan de anbefales?

    Uanset hvad du køber af Z170 bundkort i den billige ende, så husk at der kun kan tilsluttes 4 SATA enheder, hvis du tilslutter en M.2, U.2 eller SataExpress enhed, da disse enheder snupper SATA 5 og 6 muligheden.

    Ja, det har jeg taget i mente. Hvis det stikker fuldstændig af, så kan jeg jo evt. supplere med et PCI-E kort.. :cheers:

    Jeg har et z170-p og det fungere fint. jeg har M2 diske til salg, hvis det skulle være... skriv en pm til mig.

    Vil helst ikke lyde grov, men jeg er kun interesseret i Samsungs 850 EVO 500 GB som sata eller 950 Pro 512 GB som M.2.


    Og lige præcis med SSD harddiske, så er jeg selv 'bange' for at de bliver slidt op, så at skulle købe dem brugt, ville give mig en meget dårlig følelse indeni.... :ph34r: Tak for tilbudet..

  • Jeg fortrækker til hver en tid et Asus bundkort over et MSI. Begge fungere fint, jeg har dog haft bedre oplevelser med Asus angående stabilitet..

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB