Harddisk laver underlige lyde..?

  • Hej folkens


    Jeg er lidt nervøs...
    Efter jeg har været til LAN (hvor jeg har haft min store stationær med) er min harddisk begyndt at lave nogle mærkelige, lidt udefinerbare, klikke lignende lyde. Tænker det muligvis kan skyldes transport.
    I går der sagde Windows (8.1) også bare lige pludselig at den havde fundet en fejl og 2 sekunder senere lukkede computeren.


    Jeg er bange for om hvad der er galt og hvad der kan ske.



    Jeg optog lige en video så i kan høre hvordan det lyder (husk at skru godt op for jeres lyd):
    Lydene kommer særligt når jeg går skifter rundt mellem mine billeder (hvilket er det jeg gør i videoen).
    https://www.youtube.com/watch?v=zvoRDoIl_5Q




    Håber i kan hjælpe..!

    Fractal Design Define R4 | Corsair RM750 | MSI Z97 GAMING 5 | Intel Core i7-4770K | G.Skill TridentX 16GB | Sapphire R9 290 Tri-x | 2 * Seagate Barracuda 1 TB | Crucial SSD MX100 256GB | Noctua NH-U14S.
    Steel Series Ikari Laser Mouse | Apple Wireless Keyboard | Apple Magic Trackpad | Apple 27" Cinema Display | Wacom Bamboo Capture.

  • Der er nok desværre tale om "Click of death", hvilket er navnet på det symptom, hvor læsehovedet i disken fejler og laver klik-lyden. Det er desværre meget normalt ved gamle mekaniske diske, da de på et eller andet tidspunkt vil blive slidt.


    Jeg tror ikke umiddelbart der er andet at gøre end at anskaffe dig en ny disk. Skynd dig at lave back-up af vigtige filer, som du ønsker at gemme!


    Læs mere om "Click of Death"
    http://en.wikipedia.org/wiki/Click_of_death



    Hvor gammel er disken?



    /Peter

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • #1


    Tak for svar Peter, selvom jeg nu helst ikke ville høre det :P


    Disken er vist ret gammel da jeg har fået den af en perosn som har haft brugt den i sin NAS. Hvor gammel den præcis er ved jeg ikke, men tror ikke den er helt ny, og hvis den har siddet i en NAS så tror jeg også at den er godt brugt.


    Mit windows ligger dog på en SSD, så har du en forklaring på hvorfor det crashede? Kan der også være noget galt med den, eller sker det bare at systemet lukker hvis en af mine harddiske svigter?

    Fractal Design Define R4 | Corsair RM750 | MSI Z97 GAMING 5 | Intel Core i7-4770K | G.Skill TridentX 16GB | Sapphire R9 290 Tri-x | 2 * Seagate Barracuda 1 TB | Crucial SSD MX100 256GB | Noctua NH-U14S.
    Steel Series Ikari Laser Mouse | Apple Wireless Keyboard | Apple Magic Trackpad | Apple 27" Cinema Display | Wacom Bamboo Capture.

  • Mit windows ligger dog på en SSD, så har du en forklaring på hvorfor det crashede? Kan der også være noget galt med den, eller sker det bare at systemet lukker hvis en af mine harddiske svigter?

    Skade på harddisken kan være kommet af ganske almindeligt slid, dog kunne jeg også forestille mig at eventuelle "rysteture" osv kan have rykket lidt rundt på tingene - men som sagt, alt hvad der er mekanisk vil jo slides på et eller andet tidspunkt.


    Jeg har selv brugt en gammel harddisk med "klik-lyde" i lang tid (selvfølgelig ikke til vigtig data) indtil jeg skiftede den. Den kørte sådan set fint nok, men på et eller andet tidspunkt vil den nok stoppe med at virke. Det kan også sagtens være, at nogle af sektorene er gået i stykker på disken, og derfor ikke kan læses ordentligt - præcis hvilke filer der eventuelt ligger på en "bad sector" er ikke til at sige, men det vil du nok finde ud af, hvis nogle programmer stopper med at virke, crasher eller andet.


    Jeg ved ikke præcis hvad der vil ske, hvis den går helt i stykker mens den er tændt, men siden Windows er på SSD er det ikke sikkert, at computeren vil lukke ned - men hvis du f.eks. spiller et spil fra disken mens den går i stykker, så vil jeg tro, at der kommer en bluescreen.


    Det bedste vil nok være at få den skiftet relativt hurtigt - men det kan jo være andre kloge hoveder herinde har en anden mening / vurdering af sagen :)


    /Peter

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • # 3


    Hej igen Peter


    Jeg har lavet lidt "tests" i dag for at sikre mig hvilken HDD det var galt med.
    Jeg prøvede at tage de ledninger ud som sad i den og tænde computeren, det virkede fint. På harddisken ligger der også kun billeder, så jeg har nok bare haft nogle åbne da den crashede.


    Harddisken "larmer" kun når den er under load, eller dvs. når jeg kigger mine billeder.


    Kunne det være en ide at lave backup og åbne den bagefter for at se om der er noget iøjenfalende som jeg kan fikse, eller burde jeg bare købe en ny?

    Fractal Design Define R4 | Corsair RM750 | MSI Z97 GAMING 5 | Intel Core i7-4770K | G.Skill TridentX 16GB | Sapphire R9 290 Tri-x | 2 * Seagate Barracuda 1 TB | Crucial SSD MX100 256GB | Noctua NH-U14S.
    Steel Series Ikari Laser Mouse | Apple Wireless Keyboard | Apple Magic Trackpad | Apple 27" Cinema Display | Wacom Bamboo Capture.

  • Det er normalt, at den kun larmer når den loader. Det er fordi et af komponenterne, som bruges til at læse disken, er fejlslået.


    Jeg tror ikke det nytter noget at åbne den.


    Husk at tage backup med det samme!


    Prøv eventuelt at download programmet CrystalDiskInfo
    http://crystalmark.info/softwa…stalDiskInfo/index-e.html
    Den plejer at kunne registere hvilke fejl der er i disken.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13