Valg af harddisk

  • Hey Tweaks.


    Jeg synes min computer er begyndt at køre meget langsomt når den skal åbne programmer, starte windows mm.
    Min plan var måske lidt at skifte harddisk, eftersom jeg tror de er ved at være godt nedkørte.


    Jeg kiggede på følgende


    http://www.pricerunner.dk/pl/3…ZEX-1TB-Sammenlign-Priser


    Hvad ville i sige til sådan et forslag?


    Jeg har 2 harddiske i pt. og kører windows for sig på en harddisk og alle spil, programmer, musik osv. kører jeg på min anden interne hdd.
    Nægter simpelthen at investere i SSD, da jeg ikke kan se ideen i det.


    Er vi enige om at hvis det er med 7200 rpm. så burde det køre jævnt stærkt ? Eller hvordan og hvorledes?


    Hvis i kan komme med forslag til andre, er i længe velkommen til det. :)

  • Undgå 7200/10000 Omdrejningers diske, de går hurtigt i stykker - Tag en Western digital Green, den er holdbar hvis du bruger windows, men langsom... Men du kan dårligt mærke forskel i forhold til en Black, hvis så fremt du ikke har et andet problem med dit system.... Forklaring følger... :-)


    Jeg tænker at i dag er der normalt aldrig problemer med 'langsomme harddiske' - Det var den gang vi kørte med windows vista, og 7.


    Så jeg kan ikke lade være med at tænke på, om du køre med en gammel windows, der er stadigt mange som køre med windows 7 desværre.


    Windows 8.1 professionel Dansk/engelsk(Vælg selv sprog) koster ca. 250kr. her: http://www.windows8key-sale.co…onal-product-key-p-1.html


    Med det her program, kommer den til at se ud som windows 7: http://sourceforge.net/projects/classicshell/files/


    Hvis du patu vil køre med en gammel windows, så bliver du altså nød til at indse at gamle windows'er gør alle harddiske langsomme, kun en SSD disk kan håndtere de gamle windows, da de kræver enormt meget af harddisken.

  • Du søger en hurtig harddisk, men kan ikke se ideen i en SSD.....


    Hmmm..
    Fordelene ved SSD er jo enorme i forhold til en mekanisk harddisk.
    Det er jo ikke kun datahastigheden der gør at SSD er værd at overveje, men også ting som tilgangshastigheden.
    På en mekanisk harddisk hvor filerne ofte ligger fragmenteret forskellige steder på disken, skal læsehovedet fare frem og tilbage en masse
    gange når du starter spil og programmer op.
    På en SSD er der ingen tidsforskel på at indlæse en fil der ligger først på disken eller sidst på disken.
    Derudover kan du med en SSD også hurtigere tilgå flere filer samtidigt, som maskinen ofte gør når den starter spil og programmer op.


    Så søger du en hurtig systemdisk, synes jeg du kraftigt skal overveje en SSD.
    Så kan de mekaniske diske bruges som lager.

  • Undgå 7200/10000 Omdrejningers diske, de går hurtigt i stykker - Tag en Western digital Green, den er holdbar hvis du bruger windows, men langsom... Men du kan dårligt mærke forskel i forhold til en Black, hvis så fremt du ikke har et andet problem med dit system.... Forklaring følger... :-)




    Hvis du patu vil køre med en gammel windows, så bliver du altså nød til at indse at gamle windows'er gør alle harddiske langsomme, kun en SSD disk kan håndtere de gamle windows, da de kræver enormt meget af harddisken.


    Løgn og latin. Der er ikke den store forskel mellem Windows 7 og 8 på det område. WD Green er et elendigt drev at installere Windows på, det giver meget ofte problemer med holdbarheden såvel som ydelsen.

  • Hej alle.



    Tak for jeres svar.


    Grunden til jeg ikke kan se ideen i at smide et SSD drev i min pc, er at det ikke kan betale sig med hensyn til resten af indmaden, da det ville være billigere at købe en sprit ny pc. Dog synes jeg ikke at jeg har behovet, da den kører fint når den først lige er kommet i gang. I fremtiden vil alt gaming foregå på en PS4, så derfor synes jeg ikke at jeg gider spendere alverden på PC'en.



    Det kan måske også være at svinet bare trænger til en reinstallation? :)

  • selv på en gammel maskine kan en ssd give rigtig god mening. og så kan den jo altid flyttes når man får en ny maskine :-)


    du kan jo evt prøve at finde en brugt ?

  • Enig! Bare sørg for at få en der er så stor som muligt!

    Det tror jeg ikke han skal. Der er ingen grund til at bruge 2000+ for en på omkring 500 gb, når han primært spiller PS4.
    Hvis, som du skriver, alt gaming skal foregå på konsol, skal du vel kun lagre musik, programmer og minimalt af spil ? Og dit behov forventer tændt pc mindre.
    Mit bud er at du laver en frisk installering, eller køber en ssd på omkring 180-250 gb. Render du i pladsproblemer er det igang med en af dine diske til lager, men med 250 gb tror jeg ikke det sker når dit behov er som du skriver.

  • det kunne gøre købe seagate sshd har 8gb sdd cache koster ikke ret meget mere ST2000DX001 2tb


    http://www.pricerunner.dk/pl/3…001-2TB-Sammenlign-Priser


    så får det bedst fra sdd, og mekanisk hhd ,dvs den er ret hurtig ,og den kun 2 plader, dvs den er mere solid


    hold dig langt væk fra en wdc blue de går i stykker har haft en 3 stykker alle gik i stykker efter 3 mdr


    http://www.pricerunner.dk/pl/36-2828072/…mmenlign-Priser

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

    Rettet en gang, sidst af doitttt ().

  • Jeg står foran at skulle opgradere min SSD igen, og det bliver til en Samsung EVO 250GB denne gang hvor der kommer windåse 8.1 på, ikke fordi jeg har behov for det, men fordi jeg gerne vil.


    Opretter, du kunne som nævnt lige over mig, tage en kombi disk hvilket vil give dig hurtigere opstartstid samt lagerplads på samme tid, og hvordan ved jeg det...jamen jeg har sådan en disk osse, som jeg brugte inden jeg hoppede på den egentlige SSD vogn hvilket ikke gav ret meget mere i opstartstid jfr. OS, den er nemlig næsten ens.
    Skrive/læse hastigheden er for rigtig store filer er den samme son på en almindelig 7200 disk, men grundet der er indbygget en SSD cache så er tilgangen til mest brugte filer så meget hurtigere end en traditionel disk hvilket giver dig rigtig gode muligheder for at få et godt system, som starter hurtigt, tilgår de filer som du bruger mest som en rigtig SSD, og du har lagerplads oveni, det er sgu da det bedste fra begge verdener i mine øjne.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hvis manden skal bruge computeren til alt andet end spil. Så er det netop jeg mener han har mest brug for en ssd. Ja det er self okay at have en hurtig load time i spil. Men det dejlige er når man kikker rundt på dvs sider kommer de bare med det samme. så kan han købe en på 64gb hvis der ikke skal spilles på computeren.

  • Det eneste dårlige ved SSD'en er dens pris/kapacitet. Hvis du er seriøs omkring din computer er det uden tvivl det værd. Jeg har en 128 gb Samsung evo 840. Det giver virkelig et boost til pcen. Programmer, der ikke er så vigtige og filer af større størrelse kan du altid have i en mekanisk harddisk ved siden af.

  • Undgå 7200/10000 Omdrejningers diske, de går hurtigt i stykker - Tag en Western digital Green, den er holdbar hvis du bruger windows, men langsom... Men du kan dårligt mærke forskel i forhold til en Black, hvis så fremt du ikke har et andet problem med dit system.... Forklaring følger... :-)


    Okay, har ikke oplevet 7200rpm/10k/15k rpm diske skulle være mindre holdbare end 5400 rpm medmindre de skulle være sat i et eksternt kabinet (husk på et fald på 10cm er nok til at lave ravage på en HDD).
    Alle harddiske kan holde længe hvis man tager forholdsregler for deres skrøbelighed (ikke flytte/skubbe/puffe mens tændt).


    Green diske fra stort set alle producenter har også ofte ekstra strømstyring udenom Windows der indfatter at de slukkes efter X min uden brug.... hvilket på en HDD med OS kan give problemer både med stabilitet og hastighed.
    Green bruger pga. deres strømstyring ofte tid på at spinne op, hvilket slider en del mere på mekanikken end en disk der kører konstant
    Green diske anbefaler jeg aldrig til systemdisk, kun til eksterne eller sekundære harddiske, netop af den grund. Blue og Black diske er en tand hurtigere, kan det samme og lader Windows om strømstyring.


    Der er endda lavet programmer derude, der lukker/bypasser strømstyringen på Green diske (ofte ved at lave en write til en fil på 1kb) sådan at de ikke holder OSet tilbage for dem der har gjort fejlen.



    Jeg tænker at i dag er der normalt aldrig problemer med 'langsomme harddiske' - Det var den gang vi kørte med windows vista, og 7.


    Du har ingen idé om hvor meget en harddisk holder din computer tilbage... kig på Youtube efter "24 SSDs in RAID 0" hvor flaskehalsen mellem system og storage er næsten helt fjernet.


    Moderne windows udgaver er blot blevet bedre til at cache vigtige ting i RAM siden ME, 2000 og XP... nye ting skal stadig hentes fra HDD... og det er der ydelsen daler kraftigt.



    Hvis du patu vil køre med en gammel windows, så bliver du altså nød til at indse at gamle windows'er gør alle harddiske langsomme, kun en SSD disk kan håndtere de gamle windows, da de kræver enormt meget af harddisken.


    Igen, 7 og 8(.1) er bedre til at cachelagre ting i RAM, forskellen fra XP og før er minimal, både fordi OSet fylder mindre og bruger færre ressourcer generelt.


    Stephan: Gå efter en HDD med stor cache. SSD er ved at komme ned i pris, og en del derude bruger dem gerne til at sparke liv i gamle maskiner. En harddisk fungerer i grove træk som en pladespiller.


    Lange load tider skyldes:
    HDD seeks (læsehovedet skal finde data og dataområde skal roteres hen til hovedet) -Elimineret med SSD
    HDD RPMs (Hurtigere omdrejninger = hurtigere seek)
    HDD cache (større cache, mere data kan mellemlagres mellem HDD og resten af systemet)


    SSDs eliminerer seek tiden (fra flere millisekunder til få nanosekunder). Jo mere data der skal loades, jo mere skal der seekes på en HDD og seek tiden stakker ligesom buffs i et MMO. Det er hele idéen med en SSD og hvorfor den er hurtigere.


    Det største problem er dog med SSDs at man kun kan skrive X antal gange (som regel 100.000 gange) til hver sektor, så de holder bedst hvis du ikke sletter særligt meget fra SSDen. Noget der ligger stille (dvs. OS og programmer) er det bedste at have på disken, og du kan anvende den ekstra hastighed herfra. Dokumenter, film, musik osv. kan du lægge på alm. HDDs.
    Hvis du passer på den, kan en SSD holde i hvert fald en 20-30 år... og du kan endda hoppe på trampolin med dem, MENS de kører, UDEN der sker det mindste. :D

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Bla bla...


    Kik her:
    http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2406668,00.asp
    http://usabilitygeek.com/windo…-and-performance-testing/


    Før du skriver, så kunnet du godt ha' prøvet Windows 8(eller 8.1) 64bit vs. Windows 7 64bit - For det du skriver er kun teorier.


    Vi har Western digital green i den ene maskine, som boot disk - Sammen med 5 stk. 3TB Western digital green. pt.


    I en anden maskine køre vi med Samsung EVO 120gb SSD disk.


    I mange af de andre sidder der normale 7200 omdrejninger diske, det er da flot du skriver så meget af din teori.... Men Jeg har trods alt købt over 10 7200 omdrejninger diske, og over 30 stk seagate green/western digital green (Langt fleste western digital) inden for de sidst 5 år, og samtlige af de 7200 omdrejninger diske jeg har haft købt er døde i dag.


    Raid 0?!... Jeg brugte RAID 5 i et års tid på den ene server, igen med western digital green, diske som alle stadigt virker.


    Du skriver: 'kig på Youtube efter "24 SSDs in RAID 0"' Det er en test fra 2011, dengang fandes Windows 8 ikke, det er jo en ubrugelig test i dag, da windows 8 er så meget bedre.


    Ingen grund til jeg læser videre, fordi hvem bruger Raid 0 i dag - Og hvem snakker om hastighed med windows 7 eller ældre windows? Vi ved de gamle windows kræver utroligt meget af SSD/harddisken.

  • Den eneste reelle forskel i ydelse mellem Windows 8 og 7 er hvor hurtigt systemet starter og lukker ned (inkl. dvale). Så det er noget bavl at de ældre udgaver af Windows "kræver utroligt meget af SSD/harddisken".

  • Jeg har vel nok 7 gamle 7200 hardiske til at ligge fordi jeg har købt nye fordi de er bleven for små. både 80 160 osv! ingen er gået i stykker. Jeg har haft 3 der har været gået i stykker igennem mit liv og det har været WD. så det med at 7200 går hurtig i stykker er noget øregas.

  • Jeg har vel nok 7 gamle 7200 hardiske til at ligge fordi jeg har købt nye fordi de er bleven for små. både 80 160 osv! ingen er gået i stykker. Jeg har haft 3 der har været gået i stykker igennem mit liv og det har været WD. så det med at 7200 går hurtig i stykker er noget øregas.


    I en server bliver de udsat for et større pres, end de gør ved normalt brug.


    Western digital black holdte f.eks. typisk knapt 2år.


    Seagate 7200.10 det var noget værre noget... :-P


    Jeg får massere af 7200 omdrejningers harddiske ind, som har holdt både 5, og 6 år - Men! Det er normale mennesker som har haft dem, de tænder deres computer går lidt på internettet, spiller osv... Ergo bliver harddisken ikke specielt belastet, typisk vil den endda være slukket over halvdelen af dagen, så er det ikke underligt at den holder.


    En harddisk skal sidde i en tændt computer 24 timer i døgnet, og blive brugt jævnligt hele tiden, ellers bliver den jo ikke belastet i et omfang, så man kan nå at sige noget om kvaliteten, før modellen ikke eksistere mere.

  • Alt elektronik kan sku gå i stykker.
    Jeg tror trådstarter har et ganske alm. forbrug endda minus spil. Så er det meste af det i skriver vel ikke relevant?
    Eller har jeg overset noget?


    Kan han vente på opstartstid og loadtid er en 7200 helt fin. luksus er SSD, men en god en af slagsen.