Grafikkort Valg R9 280X vs GFX 770 Lightning

  • Hej Tweak. Denne gang spørger jeg jer om råd. har set BPM har lavet en tråd tidligere hvor han spørger om de samme kort men jeg synes den tråd kørte lidt af sporet med en del andet ( Ikke for at fornærme nogen)


    Jeg Ønsker blot at vide hvad ville i vælge? jeg kigger også på en Corsair RM 750 80 PLUS GOLD har i nogle erfaringer med denne god/dårlig..?


    De to kort jeg kigger på er et Club 3D R9 280X RQ og et MSI GTX 770 Lightning OC jeg er normalt en Nvidia mand men har fået et varmt øje til det amd kort


    Mvh TheWegdor :)

    [align=left][size=8][font='Arial, Helvetica, sans-serif']Cooler Master ? Tower
    Corsair RM750 80 Plus Gold
    Gigabyte GA-Z68-UD3P-B3
    Intel Core I5-2500 3.3Ghz
    Club 3D R9-280X
    16GB Kingston Valueram
    2X WD Caviar Blue 500GB
    Windows 7 Home Premium 64-Bit

  • jeg har selv lige købt asus versionen af r9 280x og det er sgu et dejligt kort!
    valgte asuses fordi det er det kort der larmer mindst af 208x erne :-)
    i hvert fald hvis man kigger på den her sammenligning :-)
    link til toms hardware


    men tror for at være helt erlig ikke at der er den store "real world" forskel på de to kort.
    så det er vel et valg om du skal ha en af de nye g-sync(nvidia) skærme der kommer næste år aller om du tror på at mantle (amd) bliver "the next big thing". de er så hvidt jeg ved også rimelig ens i pris nu så der er heller ikke mere end et par hundrede at spare :-)


    /dwmc

  • Jeg har et MSI GTX 770 Lightning OC og det er jeg rigtig glad for det. køleren lamere ikke vildt meget. ydelsen på de 2 kort er nok meget tæt. Så du vil nok ikke kunne mærke den store forskel. 770 bruger så en del mindre strøm. så et skema over alle mulig grafikkort. der lå det virkelig pænt i toppen hvor alle de nye amd, brugte en del mere strøm.

  • Det er så ikke den sammen test som jeg fandt. jeg har ikke gemt den og kan ikke finde den igen. men der var 280 til 290x meget størm sugene. Hvor det så bare et normalt 770 som brugte en del mere. mener det var tæt på 100w især i ide var 770 meget strømbesparende.

  • Det er så ikke den sammen test som jeg fandt. jeg har ikke gemt den og kan ikke finde den igen. men der var 280 til 290x meget størm sugene. Hvor det så bare et normalt 770 som brugte en del mere. mener det var tæt på 100w især i ide var 770 meget strømbesparende.

  • Tak for de lækre svar :-) de 500 kr 770 koster mere kan jeg altid forsvare med de tre gratis spil der følger med :-) ang strømforbrug så regner jeg stadig med den corsair strømforsyning resten af min pc er desværre ikke det vildeste grunden til jeg spørger om alt det her er at jeg er nødt til at tage en del ekstra timer for at købe et af kortene så jeg vil gerne købe et godt ordentligt kort første gang grunden til jeg kigger på Club 3D kortet er jeg har et gammelt kort ca. 10 år der stadig levere varen self Hvad man kan forventeaf et 10 år gammelt kort. Jeg satsede på noget nyt da jeg købte mit gigabyte 560ti og var desværre uheldig. Msi har jeg også tidligere Gode erfaringer med :-) Mvh TheWegdor

    [align=left][size=8][font='Arial, Helvetica, sans-serif']Cooler Master ? Tower
    Corsair RM750 80 Plus Gold
    Gigabyte GA-Z68-UD3P-B3
    Intel Core I5-2500 3.3Ghz
    Club 3D R9-280X
    16GB Kingston Valueram
    2X WD Caviar Blue 500GB
    Windows 7 Home Premium 64-Bit

  • Her er et par andre sammenligninger. Først Anandtech, der måler på systemets samlede strømforbrug (så der går måske 100W til resten af systemet samt tab i selve strømforsyningen):


    [Blocked Image: http://i.imgur.com/CQjZgna.png]


    Og så Techpowerup, der ligesom Tom's Hardware måler ved PCIe-porten og således får selve grafikkortets strømforbrug. De sammenligner et alm. GTX 770 med et fabriksoverclocket R9 280X:


    [Blocked Image: http://i.imgur.com/vgKyLRk.gif]

  • Køb 770 lightning så får du også deres nuværende bundle af spil og rabat på Nvidia shield. Er dog ikke klar over om man får den rabat her i Danmark.


    Sendt fra min SM-N9005

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Jeg vil sige at spil bundle ikke er noget vindende element i har dog største delen af jer argumenteret for 770'ern så må jeg jo ind og kigge lidt mere der dog har 280x større bus og en gb ram mere ved ikke om det muligvis potentielt kan clockes mere end 770 ? Men strøm forbruget kan jeg ikke argumentere imod ;-)

    [align=left][size=8][font='Arial, Helvetica, sans-serif']Cooler Master ? Tower
    Corsair RM750 80 Plus Gold
    Gigabyte GA-Z68-UD3P-B3
    Intel Core I5-2500 3.3Ghz
    Club 3D R9-280X
    16GB Kingston Valueram
    2X WD Caviar Blue 500GB
    Windows 7 Home Premium 64-Bit

  • well for mig fald valget på et 280x pga pris og mantle. for jeg ved jeg ikke skal ha en skærm med gsync de næste mange år (ingen penge) og med spil der understøtte mantle vil amds kort formodentlig ha en fordel :-)
    ville dog meget gerne ha haft bundlet fra nvidia :-) for det er nogle fede spil :)

  • well for mig fald valget på et 280x pga pris og mantle. for jeg ved jeg ikke skal ha en skærm med gsync de næste mange år (ingen penge) og med spil der understøtte mantle vil amds kort formodentlig ha en fordel :-)
    ville dog meget gerne ha haft bundlet fra nvidia :-) for det er nogle fede spil :)

    Mantle hvordan kan du bagsere et køb på en teknologi som vi ikke en hat om. Altså udover AMDs pænede tal som siger nater om den rigtige performance. Prisen kan også være en faktor men hvis det ikke er noget problem for du altså lidt mere hos Nvidia end hos AMD.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • well som jeg har sagt før så kan du ikke se en forskel i den virkelige verden på et almindeligt gtx770 og et r9 280x hvis du spiller på en helt almindelig skærm ved full hd. så det kan godt være at nvidia kan smide en smule mere performance på bordet når man benchmarker dem.


    du har helt ret i at mantle er utestet og vi ved ikke hvad det faktisk kan præstere, men i mit tilfælde er det 100% sikkert at jeg ikke skal ha en g-sync skærm og jeg kan ikke se en forskæl i den virkelige verden ved de to kort. har også haft et gtx 770 mellem fingrene. så var mantle for mig egentlig bare en mulig bonus :-)

    men kan forstille mig at hvis man skal øre flere skærme eller smider en 4 k skærm på så er der nok noget at hente ved at købe det kort der performer bedst. men så ville det nok også være et gtx 780 eller 290x man kigger efter :)

  • Men det er jo det jeg skal heller ikke have en g-synch skærm det ved jeg allerede nu jeg regner med at skal køre på 2stk 24" skærme men det er kun fordi jeg skal bruge nr 2 skærm til at se min vt, skype og hd wiever på side linjen mantle Tja ja det er utestet hvis det var fordi jeg havde penge nok ville jeg da spørge til R9 290x vs 780 eller måske faktisk bare køre en 780ti men det har jeg ikke som sagt tidligere har jeg tage en temmelig stor mængde overarbejde for at få råd til en af de to debatterde kort :-) jeg siger mange tak for jeres Mange posts og synspunkter dem vil jeg ihvertfald tage med i mine overvejelser når det rigtig nærmer sig her til januar.. Mvh TheWegdor

    [align=left][size=8][font='Arial, Helvetica, sans-serif']Cooler Master ? Tower
    Corsair RM750 80 Plus Gold
    Gigabyte GA-Z68-UD3P-B3
    Intel Core I5-2500 3.3Ghz
    Club 3D R9-280X
    16GB Kingston Valueram
    2X WD Caviar Blue 500GB
    Windows 7 Home Premium 64-Bit

  • Chris du skal klart vælge AMD kortet.. Det er det nyeste, og der kommer nye drivers..
    Og så kan det clockes hvis det bliver aktuelt...


    Angående Ram mængden tror jeg du vil få stor glæde af den ekstra GB ram på amd kortet, hvis man kigger lidt ud i fremtiden...


    Ses imorgen mester.

    Asus Maximus VIII Z170
    Intel Skylake 6700K
    Nepton 140XL
    Evga Titan X Superclocked
    HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit
    Sandisk Ultra ll 120Gb SSD
    Western digital 1TB
    Corsair CX 750W

  • Chris du skal klart vælge AMD kortet.. Det er det nyeste, og der kommer nye drivers..
    Og så kan det clockes hvis det bliver aktuelt...


    Angående Ram mængden tror jeg du vil få stor glæde af den ekstra GB ram på amd kortet, hvis man kigger lidt ud i fremtiden...


    Ses imorgen mester.


    AMD-kortet er ikke det nyeste. Det stammer reelt fra december 2011, mens Nvidia-kortet stammer fra marts 2012. Nye drivere kommer der altid, både fra AMD og Nvidia. Men man kan ikke længere forvente de store forbedringer, fordi kortene er så relativt gamle.
    Og i øvrigt kan begge kort selvfølgelig overclockes.

  • Bussen er den helt store forskel mellem GTX 770 (256bit), og R9 280X (384bit). Og alene på den baggrund ville jeg vælge et R9 280X kortet, men der er også Mantel, ekstra RAM, og det faktum at spille konsollerne køre med AMD, og spil som er udviklet til spille konsollerne så generelt vil understøtte AMD's grafikkort bedre.


    Strømforbruget på GTX 770 er dog lidt lavere: http://www.techpowerup.com/rev…SI/R9_280X_Gaming/24.html


    R9 290 ville selvfølge være det kort som giver dig aller mest for pengene, og så kan du altid skifte køleren senere(Skod køler) :-)

  • GTX 770 har højere hukommelsesfrekvens end R9 280X. Desuden er ydelsen stadig mindst lige så høj på trods af lidt lavere hukommelsesbåndbredde samlet set.


    Det er også noget vrøvl at der er bedre support af 280X. Og konsollerne har intet med det at gøre, da spillene stadig skal kodes helt forskelligt på PC og konsoller. JA, det gælder også selv om konsollerne nu er gået over til x86-64 (og GCN-grafik).

  • Der var den test jeg kikket på. :) i ide bruger den 7 w som får den til at ligge på en delt første plads.
    og på max ligger den på 214 hvor 280x ligger på sindsyge 338. men man ligger self ikke på max hele tiden. Men det er jo en kæmpe forskel.


    En anden ting jeg ikke forstår. er at Nogen kan sige køb det grafikkort. det er skide godt. Du skal godt nok skifte køler fordi den er røv dårligt. du bliver både døv og får sikkert en masse varme. og mister din garanti. Måske 290 er et godt valg NÅR de har lavet noget som virker og ikke sådan noget bras som man kan købe nu.