Computer langsom generelt langsom?

  • Hej..


    Jeg har en problem jeg ikke selv kan hitte ud af..


    Jeg har fået en computer hjem hvor tidligere ejer havde glemt at slukke den da han tog på ferie og da han kom hjem var den slukket og når han prøvede at tænde den sagde den at cpu´en var for varm.. Jeg har nu fået den op og køre igen og har haft kørt prime95 på den i 2 døgn straight.. Den bliver rimelig varm omkring 85C Men melder ingen fejl..


    Mit problem er at den bare generelt er langsom.. Hvis der foreksempel popper noget op fra steam (En ven der kommer online) Så går den helt ned og loader helt sindsygt i mega lang tid, eller hvis den skal loade noget (Spil,Firefox) Så tager det fandme en krig


    Dens spec er


    Core I7 920
    Nvidia 260 gfx
    4gb kingston ram (Dual Channel)
    Asus p6e se
    1Tb harddisk
    Win7 64bit


    Det skal siges at jeg køre dual monitors en 21 acer monitor og en 32" Lg monitor, jeg har prøvet at køre en monitor men det ændre intet


    Den er også super langsom når man skifter imellem fanebladene i firefox.. Eller hvis man har haft youtube på pause og vil starte det op igen.. Så starter lyden men billedet er bare frossen fast i langtid..


    Nogen ider?

  • Har du opdatet windows.
    Bruger du den nyeste driver til dit grafikkort.
    Og hvor varm er den når du bare er ude på skrivebordet.
    Du kunne også prøve at geninstallere windows :)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Windows er fuldt up to date
    Og ja den nyeste driver til mit gfx


    Den bliver 50 grader når den står idle


    Og har prøvet alt fra win xp 32bit til win7 64 bit og alt der imellem

  • Har du teste alt i din computer for fejl og har du oc din cpu ?



    //edit er dit bios det nyeste?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Jeg har testet cpu og ram med prime95 og memtester


    Og gfx med heavyload mener jeg det hedder


    Og alt har været standard fra dag 1


    Yep bios er up to date :)

  • 85 grader er for meget, man kunne forestille sig at det påvirker CPUen, enten i form af at den bliver automatisk clocket ned, eller at CPUen regner forkert som kan betyde at den tager længere tid om at udføre beregninger fordi den skal starte forfra når fejldetekteringen kan se at der er noget galt.


    Altså, jeg ville nok starte med at kigge på varmeproblemerne, hvis du er heldig kan det være at kølepastaen er tørret ud og et nyt lag er alt der skal til.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Den bliver kun så varm under prime95 Det er max temp..


    Og alt kølepasta er skiftet på cpu og gfx..


    Men den har nok taget lidt skade af at stå tændt i de mange dage..


    Så kan være cpu, ram eller gfx har en lille fejl et eller andet sted..


    Men er svært at pin pointe når den ikke melder fejl nogen steder :/

  • tror også cpu clocker ned
    et forsøg du kan prøve, om det kan hjælpe på problemet.
    tag cpu op, reset bios tag cmosbatteriet ud i 10 min ,og sæt cpu i igen.
    skift alle satakabler du ka dvs nye, sidder harddisken på intel satacontrolleren, kik manualen check også strømstikket til harddisken
    prøv det første omgang

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • Hvad køler din cpu?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Vil lige prøve det med batteriet.. Men tror ikke det hjælper.. Har resettet bios 1 gang uden hjælp..


    Men kunne godt være man skulle prøve at skifte alle sata stik ud og se hvad der sker.. For harddisken loader godt nok helt sindsygt..


    Der er standard køler på min cpu.. Men det er jo kun under max load at den bliver 85 grader.. Under spil bliver den kun omkring 65-70 max.. Det er selvf stadig meget.. Men vil lige prøve det med stikkende i morgen.. :-)

  • Er det standard CPU køler der sidder i?


    Jeg fik en defekt GPU køler hvor et heatpipe var utæt, hvilket også gav en meget høj temperatur, men ved ikke lige hvordan man kan tjekke om det er utæt, især ikke hvis hullet er mellem de finner der sidder.

  • hvor varmt er der i dit kabinett 85 grader på cpu er alt for højt selv ved full load! få noget flow i kabinettet og få dine temperature ned også tag den derfra imo.

    1x ASUS Maximus IV Extreme-Z
    1x Intel® Core™ i7-2600K Processor @ 4.430 mhz - Corsair H60
    2x Gainward GeForce GTX 570 1280MB
    1x Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3 modules
    1x Corsair TX V2 850W PSU