Sammensætning af server, hvad skal jeg købe?

  • Hej Tweak!


    Jeg har i sinde at samle en server selv, som skal køre min server i minecraft.


    Jeg vil gerne have noget rimelig godt, som måske er noget bedre end hvad jeg egentligt behøver lige til en minecraft server. Men så er jeg også på den sikre side.


    Jeg har fundet nogen sager frem, ikke det dyreste, men heller ikke noget gammelt ragelse. Så jeg vil gerne lige høres jeres mening, om det her kan køre sammen, om der er nok strøm til det hele hvis det køre på 100% ydelse, og om der måske er nogle bedre ideér. Jeg vil nemlig ikke bare bruge penge på det, hvis jeg ikke er sikker på at det kommer til at virke.


    Kunne også godt tænke mig at vide om jeg muligvis skulle bruge noget ekstra køling end det der følger med CPU'en og kabinettet.


    Her kan i se hvad jeg har fundet, so-far:


    Dedikeret Server (Google Regnearks Dokument)



    Venligst ikke kom med kritik om at jeg bare burde leje en andetsteds fra, det er en byg-selv server jeg vil. Jeg elsker at rode med sådan nogen ting, og gider faktisk ikke have andre til at køre serveren for mig.


    Med venlig hilsen,
    Papand

  • en server er et stort begreb. det kan være alt fra en Super computer til en mobil telefon.
    her er en kort beskrivelse af hvad jeg ville gøre.
    når du siger minecraft skal det jo ikke være nogle helt vild
    1. Find et AMD motherboard med Onboard grafik.
    2. Find en billig Prosessor måske en amd 955 eller der under. (EVT en passiv køler)
    3. 2 til 4 Gb ram billige pc 1333 ram ville være nok
    4. en billig raid controller
    5. nogle billige hard diske i raid 1 så du er sikker på at hele tiden ha backup hvis noget skulle gå galt.
    6. få et billigt kabinet
    7. en lille strømforsyning. da det jo er en server skal den "serve" køre 24/7 og derfor ikke være dyr i drift
    og så skal den jo også være støj svag
    8. Find ud af hvad OS der skal på den Window linux unix evt ect.
    Så er det nemme overstået
    Nu skal der konfigureres optimeres og installeres.
    PS. en LinkSys Zywall. for sikkerhed kan anbefales når du køre server.
    De bruges mest af små firmaer osv. men de giver god sikkerhed og er lidt dyre 1500 kr ca.

  • Papand dit forslag burde fungere fint, dog ville jeg lave nogle ændringer på det.


    - Først og fremmest ville jeg vente på Intels Ivy bridge, den er kun få måneder fra at blive released og ser ud til at skulle blive bedre til at bruge mindre strøm.
    - De RAM du har valgt, er ikke særligt hensigtsmæssige, pga højden på deres heatspreader, Corsair har også lavet en udgave med en rimelig heatspreader: LINK
    - Det kabinet du har fundet, har allerede en 2.5" bay internt, så du behøver ikke at købe en konverter.


    Jeg vil ikke kommentere for meget på dit valg af kabinet, da det er en personlig ting, men du kunne nok godt købe et der er mindre.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Jeg må indrømme at der er en del ting jeg er uenig med dig i.


    For det første har du ikke argumenteret for hvorfor du ville tage en AMD cpu og bundkort, men det er ikke billigt at have en quadcore stående som server, hvis man ikke har behovet for det og derfor ville jeg gå langt uden om sådan en CPU. Personligt ville jeg foretrække Intels lavenergi CPUer, men AMD har også nogen der ikke bruger så meget strøm.
    Jeg vil også sige at med nuværende RAM priser, kan man lige så godt købe 8 GB ram, det er nærmest de facto standard og det vil være nemmere at genanvende/sælge, hvis de ikke skal bruges i serveren længere.
    Umiddelbart er en raid controller også ret overkill i mine øjne, derudover er RAID 1 ikke backup, men redundans, det hjælper ikke hvis serveren bliver hacket eller der kommer virus på den.


    Mig bekendt er det i øvrigt ikke Linksys (Cisco) der laver ZyWalls men derimod ZyXEL og igen ville det være overkill.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg må indrømme at der er en del ting jeg er uenig med dig i.


    For det første har du ikke argumenteret for hvorfor du ville tage en AMD cpu og bundkort, men det er ikke billigt at have en quadcore stående som server, hvis man ikke har behovet for det og derfor ville jeg gå langt uden om sådan en CPU. Personligt ville jeg foretrække Intels lavenergi CPUer, men AMD har også nogen der ikke bruger så meget strøm.
    Jeg vil også sige at med nuværende RAM priser, kan man lige så godt købe 8 GB ram, det er nærmest de facto standard og det vil være nemmere at genanvende/sælge, hvis de ikke skal bruges i serveren længere.
    Umiddelbart er en raid controller også ret overkill i mine øjne, derudover er RAID 1 ikke backup, men redundans, det hjælper ikke hvis serveren bliver hacket eller der kommer virus på den.


    Mig bekendt er det i øvrigt ikke Linksys (Cisco) der laver ZyWalls men derimod ZyXEL og igen ville det være overkill.

    Nej nej nej
    AMd fordi de kommer med onboard grafik kort. Derfor har du allerede sparet på strømmen der.
    alle onboard GFX kort bruger langt mindre strøm.
    Amd 955 ja quard core har selv haft en. og den kan køre med minimal strøm. mit underclock på min gamle 955 med 1,05 Vcore. der kan du sq ikke finde ret meget der kan være med på men en så lav vCore.
    Ikke engang intels lavenergi cpu'er. jo Hvis du under clocker dem. og så skal det lige siges at de ikke er til sever brug men det vil du jo nok holde fast i at de er.
    Ja ram priser er lave men fat nu det er en server til miencraft og måske lidt sjov. hvad fanden skal han bruge 8BG ram til??? det er jo latterligt. Det er jo ikke en 3D render server han skal bygge. og jeg regner heller ikke med at der er 2000 mennesker der logger ind på hans minecraft server på samme tid så 4GB lavenergi's ram er mere end nok
    Holder fast i raid controller + raid 1. undgå onboard raid da det er noget lort
    nej raid 1 holder ikke hvis der kommer hacker.men det er der heller ikke noget andet der gør "host host ZyWall"
    ja Typo det er ZyXEL der laver Zywall. og nej det er ikke overkill. hellere købe en zywall end 8Gb ram selv om det ikke helt er samme priser. zywall beskytter hele dit netværk. 8bg ram bruger du sådanset ALDRIG på en server som han beskriver. heller ikke om 5 år.


    det er stadig server vi snakker her. Der er sikkerhed aldrig overkill.
    jeg har selv en ZyWall og det fortryder jeg godtnok ikke. kan kun anbefale den til alle der køre server.
    Køre selv VPN
    Home server
    Apache HTTP
    Render server
    FTP
    MAIL Server


  • Nu skal denne diskussion ikke ende ud i mundhuggeri, så lad os prøve at holde det faktuelt.


    Nu har AMD jo ikke eneret på integreret grafik, på alle intel Sandy bridge (ikke SNB-E), er der integreret grafik på selve CPU die, det vil sige at det er en del af CPU kernen, det betyder blandt andet at grafik kernen er produceret på samme node som CPUen, det vil sige 32nm, jeg har meget svært ved at tro at AMDs løsning skulle være betydeligt mere energi effektiv.


    Når det er sagt, så afhænger det absolut også af hvilke krav man har, hvis man ikke har det store, er en quadcore overkill.
    Omvendt hvis man kører en server med Virtualiserede servere, kan man godt have brug for de ekstra kerner.
    I dette tilfælde kan jeg ikke forestille mig at en quadcore ville være rimeligt, da serveren sandsynligvis kommer tilbringe det meste af tiden i idle tilstand, hvor den ikke ville kunne konkurrere med en mindre CPU.


    Hvis vi skulle diskutere hvilke CPUer der kan anvendes til servere, bliver vi nok aldrig enige, i praksis har jeg set alt brugt hos professionelle hosting leverandører fra intel Atom og Core i7's til Xeon og Opterons.


    Når vi snakker mængden af RAM, bunder min begrundelse af mængden af RAM ikke i at jeg tror han kan bruge det med sådan et setup, men mere af at det er defacto standarden og det efterhånden er spild af penge at købe sticks med mindre end 2GB RAM. Som sagt man ved aldrig om man skulle få lyst til at bruge hardwaren til noget andet.
    Hvis det skulle være en mere alvorlig ram, ville jeg i øvrigt gå efter ECC ram, men i dette tilfælde kan han sagtens klare sig med almindelig RAM (og deraf mobo+cpu).


    Jeg er enig i at RAID 1 er en fin ide, hvis man er bekymret for at miste sine data, men i sådan en server som denne ville jeg hellere bruge pengene på en ekstern harddisk og en god backup rutine end en hardware RAID controller (dvs. software/onboard raid + backup, hvis man kører linux eller BSD ville jeg gå efter software RAID).


    Der er ikke nogen tvivl om at sikkerhed er vigtigt, men i denne sammenhæng ville de fleste kunne klare sig fint uden en ZyWALL, der findes i øvrigt masser af andre fine alternativer til en dedikeret box som en ZyWALL, pfsense er en af dem(hvis man allerede har en computer stående).


    Hvis man virkelig vil noget med sikkerhed, ville jeg i stedet sætte serveren op i et seperat VLAN, så serveren (med de web vendte server apps) er adskilt fra lokal klienterne.


    Jeg vil tillade mig at reiterere hvorfor jeg syntes at det han har fundet efter min mening er fint (med små ændringer).
    Da serveren højst sandsynligt kommer til at tilbringe meget af tiden i idle, giver det fin mening ikke at have en alt for kraftig CPU, uden at kende Minecraft serveren alt for godt, kunne han måske endda nøjes med en Pentium g630 eller g850 (eller hvad de nu end hedder), hvis minecraft serveren ikke kræver for meget.
    Da jeg antager at budget ikke holder til et par tusinde kroner ekstra, er det min mening at hardware raid og seperat firewall/vpn/etc. boks er overkill, især når nu minecraft servere ikke er så kritiske igen.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • AMD med onboard for at holde prisen nede, det var nu mere det der var tanken

  • AMD med onboard for at holde prisen nede, det var nu mere det der var tanken


    OK, men jeg vil vove at påstå at Intels løsning, med integreret grafik, koster omtrent lige så lidt, afhængigt af hvilket bundkort man køber naturligvis (men man skal ikke købe for billigt når det er til 24/7 drift).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • billigt hardware raid 3-700kr skal jo ikke være noget sygt. men hardware raid fordi at det også bliver mere overskugeligt. (det er min mening)
    Ausu Bundkort med amd 955 boxed version kan købes for omkring 1500kr hvilket er det samme som 2500K alene.
    helt klart Sadny bridge har integreret Grafik hvis dit bundkort har HDMI ud eller DVI ud. men så skal du jo også ha en skræm der har en af de 2 ting. + at et LGA 1155 bundkort + sandy bridge hurtigt løber OP. det er nu mere derfor jeg argumentere for AMD.
    Zywall tja der er mange alternativer men Zywall er nemt, effektivt og billigt i strøm.
    min ide var jo bare at holde det billigt både i indkøb og i strøm