Nyt system - men hvilke ram?

  • Hey tweakers!


    Vil inden længe ud at invistere i dette nye system:


    Bundkort:
    ASUS P8P67 - hverken pro eller extreme da jeg ikke har behov for sli teknologi. Blev meget fanget af testen af dette bundkort og er vild med interfacet på Asus Suite II. Det gør det nemt og bekvemt at bruge de forskellige funktioner, heriblandt overclocking delen. Her opgraderer jeg fra Asus P5K Premium


    Processor:
    Core i5 I5-2500K 6 MB (Intel Boxed) - Lyder som den nye gengse processer med overdådig kraft og stort potentiale for overclocking uden de store problemer. Har bemærket flere test på 4500-4800 Mhz. Og det må siges at være pænt på baggrund af prisen. Her opgraderer jeg fra Intel Duo 2 E6850 3.0 Ghz


    Grafikkort:
    Sapphire RADEON HD 6870 1GB - Dette kort burde kunne rende det meste uden problemer. Har førhen været til Nvidia, men står i den situation at mit tidligere kort BFG 8800 Ultra OC brændte af (som nævnt i et tidligere post her på siden) så nu tror jeg at jeg vil prøve lykken hos AMD gutterne.


    Ram:
    Det er så her jeg gerne vil have hjælp til at vælge nogle ordentlige ram med gode timings. De skal naturligvis passe med bundkortet. Det betyder ikke så meget om de kan overclockes men det skal minimum være 2 x 2 GB blokke da jeg vil opgradere mit styresystem fra Windows XP Pro SP3 til Windows 7 64bit.


    Hører meget gerne på gode bud på ram. Grunden til der her skal opgraderes er, at jeg pt kører med 2 gb DDR2 ram. Og de passer næppe over i det nye bundkort.


    EDIT - Det skal lige nævnes at computerens opgaver primært bliver afvikling af 3D spil fra WoW - Diablo 3 når det engang udkommer (suk)


    På forhånd
    Mange tak for hjælpen
    - Chris

  • kunne være et bud http://www.dustinhome.dk/pd_5010543803.aspx


    hvor meget giver du for det kort? komplett har 6950 på tilbud http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=619971

    Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
    3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 2x256GB SSD
    XFX Vega 56 I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
    Asus MG248Q I Logitech G502 + CM Rapid fire TK keyboard
    Nintendo Switch - PS4 1TB Pro

    Rettet en gang, sidst af Karse ().

  • Ser meget fornuftigt ud.


    mht til ram kan du overveje noget i den her stil


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=491282


    Corsair XMS3 1600mhz cl9 2x2GB, burde være meget fint til sådan et nyt setup.


    højere mhz betyder altid mere end timings, da højere mhz i sig selv giver bedre lantecy, så hvis dit valg f.eks. er 1333mhz cl7 mod 1600mhz cl9 er sidstnævnte bedre.





    og så skal du huske at Intel har tilbagekaldt alle deres sandybridge bundkort, der var lidt snak om en svag transistor i sata chipsættet.


    Kører selv med et p8p67 pro, har ingen problemer, og de siger også at måske 5-15% vil risikere at få problemer med sata2 portene på bundkortet indenfor 2-3 år. hvor de gradvis vil få ringere performance og til sidst holde helt op med at fungere.


    men det er nu intet problem for mig, fungere stadig perfekt og skulle det gå helt galt en dag har den mindst 4 porte der ikke er berørt af problemet og kan altid få en 200-300krs pci sata controller kort skulle jeg mangle plads engang i fremtiden.



    og en sidste ting du lige skal huske inden du køber dette bundkort er at der ikke længere er IDE porte på bundkortet i denne generation, kom bag på mig da jeg købte mit.


    måtte ud og bestille en Sata cd/dvd brænder efterfølgende, da mit gamle optiske drev var til ide.

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

  • Quote

    og så skal du huske at Intel har tilbagekaldt alle deres sandybridge bundkort, der var lidt snak om en svag transistor i sata chipsættet. Kører selv med et p8p67 pro, har ingen problemer, og de siger også at måske 5-15% vil risikere at få problemer med sata2 portene på bundkortet indenfor 2-3 år. hvor de gradvis vil få ringere performance og til sidst holde helt op med at fungere.


    alligevel må det anbefales ikke at købe nu,vent til de nye revisioner af bundkort kommer marts/april.

  • Mange tak for alle besvarelserne. Jeg blev helt sikkert lidt inspireret til mit valg i de mange forskellige muligheder der er.




    Quote

    Oprindeligt indlæg af Karse
    kunne være et bud http://www.dustinhome.dk/pd_5010543803.aspx


    hvor meget giver du for det kort? komplett har 6950 på tilbud http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=619971


    De ser vældigt gode ud de ram. Og så koster de heller ikke den store formue.


    Mht til prisen på grafikkortet så vil jeg foretrække Sapphire producenten frem for XFX uden nogen forklarlig grund. Synes bare jeg har hørt dårligt om XFX gennem bekendte. De var utilfredse med drivere dertil og så videre. Sapphires udgave har jeg fundet til omkring 1700,- på EDBPriser.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Julepalme
    højere mhz betyder altid mere end timings, da højere mhz i sig selv giver bedre lantecy, så hvis dit valg f.eks. er 1333mhz cl7 mod 1600mhz cl9 er sidstnævnte bedre.


    Så hvis specs siger 1600 Mhz på rammene. Så vil de kunne clockes hertil i Usus Suite II f.eks. og arbejde ved denne hastighed konstant?
    - For så ville Tuzzeladen's bud på ram med 2000 Mhz jo være spitze?


    Quote

    Oprindeligt indlæg af tuzzeladen
    Lige et par gode ram, som sagtens kan tåle lidt overclocking og ændring af timings.


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4594564 - 1827kr.



    Igen. Mange tak for besvarelserne.
    -Chris

  • Quote

    Så hvis specs siger 1600 Mhz på rammene. Så vil de kunne clockes hertil i Usus Suite II f.eks. og arbejde ved denne hastighed konstant?
    - For så ville Tuzzeladen's bud på ram med 2000 Mhz jo være spitze?


    Igen. Mange tak for besvarelserne.
    -Chris


    Vil ikke sige at det er spild, men med de CORSAIR XMS3 VENGEANCE, får du nok "mere" for pengene - ville nok heller ikke selv give 1000kr. ekstra for dem som jeg linkede (Har først set dustins kampagne tilbud nu :$). Men op til dig.. Du kan altid starte med de billige og hvis du føler du mangler mere kraft, så kan du opgradere.

  • du bør overclocke ram i bios.


    dvs. hvis de er f.eks. rated til 1600mhz, så for at de kører ved deres rated hastighed skal du ind i bios og slå XMP Profiles til og vælge profile 1 (er som regel kun 1 profile, nogle har 2.. 1 ved lavere mhz og bedre timings nogle gange)


    Så læser bios selv XMP dataene på rammene og sætter indstillinger op, volt/timings/frekvens.


    ikke noget du kan køre via asus suite afaik, har ikke installed det på min maskine overhovedet, klarede alt i deres super lækre nye uefi bios.

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Julepalme
    du bør overclocke ram i bios.


    Så læser bios selv XMP dataene på rammene og sætter indstillinger op, volt/timings/frekvens.


    ikke noget du kan køre via asus suite afaik, har ikke installed det på min maskine overhovedet, klarede alt i deres super lækre nye uefi bios.


    Var sikker på at rammene selv indstillede sig til det optimale.


    Troede Asus Suite 2 var bios systemet.


    Og hvori ligger forskellen mellem efi og uefi ? De har vel begge avancerede mulighedr for overclocking? Kan se at P8P67 kortet kun har EFI og ikke UEFI?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pwnstarr
    Troede Asus Suite 2 var bios systemet.


    Og hvori ligger forskellen mellem efi og uefi ? De har vel begge avancerede mulighedr for overclocking? Kan se at P8P67 kortet kun har EFI og ikke UEFI?


    EFI er grundlæggende hvad det er.


    UEFI er en implementation af EFI, u'et står for unified. det er detaljer som ikke er vigtige, komme an på hvem der har lavet det. Intel stod oprindeligt med EFI og da det skulle laves til en mere åben standard alle kan bruge blev det videre givet til Unified EFI Forum, som så stod for at videreudvikle EFI 1.10 til uEFI som skulle være en åbenstandard alle kunne tilslutte sig.


    Det vigtige er at det er EFI og ikke en traditionel bios.


    http://en.wikipedia.org/wiki/UEFI lidt mere information.


    Desuden er Asus uEFI


    "The new ASUS EFI BIOS is an Extensible Firmware Interface that complies with uEFI architecture," udtag fra deres hjemmeside.

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850