ATI 4890: coil whine & ledning i blæseren = Larm :P

  • MMmm...'yellow fellow tweakzerzzzzz!!!





    Yes.. Jeg har nu haft mit 4890 i godt 4 mdr. og lige fra første dag har det larmet, unormalt meget.


    Jeg har søgt og søgt på google og biblioteker verden rundt, og har først nu fundet frem til hvad larmen skyldes: et skræmmende mix af coil whine og ledning-i-blæser.


    coil whine hænder hver gang gfx kortet får en grafisk krævende opgave. ledningen(strømforsyning til blæseren) er jeg nødt til at skubbe til en af siderne hvert 20. min. for at fjerne den fra selve blæseren.


    Jeg har forsøgt at skifte blæseren ud, men selv med en skruetrækker der passer til skruerne, kan jeg ikke få skiftet den ud. skruerne sidder utrolig solidt fast!


    Hvad vil i råde mig til at gøre? skal jeg sende det retur? Jeg kan godt oprette en RMA, men spørgsmålet er om de vil godtage coil whine som en decideret defekt.. en ledning i blsæeren er vel heller ikke ligefrem en defekt.


    anyways, jeg tænkte derfor på om det er muligt selv at fjerne disse lyde. Har i erfaringer med dette?



    jeg læste mig til et trick med klar neglelak til coil whine.. har i erfaringer med dette? findes der evt. andre alternativer?



    håber i kan give mig råd og assistance.



    Mvh
    Mathias

  • Jeg har hørt om nogen, der overclockede kortet og lod det blive utrolig varmt, hvilket fjernede lyden. Ved dog ikke om det er en skrøne :)


    Køleren skal du kunne skifte. Nogle gange skal man bare bruge mange kræfter. Nok til at man kan frygte at kortet "knækker", men det skulle kunne holde til det :)


    Med hensyn til Coil Whine og RMA er der vist ikke nogen generel politik til det. Er forskelligt fra forhandler og producent, om de vil give dig et andet.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H